AIS Class B voor Lidl prijsje

• kptnPlp

ZeilDude schreef:

>

> Het geheel wordt als Do it Yourself kit verkocht. Aangezien

> de meeste van ons ook een marifoon en GPS zelf aansluiten zie

> ik het probleem niet (zie foto).

Helaas heb je gelijk. En helaas zijn de meeste niet in staat dat op een correcte en betrouwbare wijze te doen.

> Hier kan je lezen dat deze transponder in de US geen FCC

> goedkeuring heeft

> (in EU wel) en dat het bedrijf ze daarom buiten US goedkoop

> wil wegzetten.

FCC is iets Amerikaans (Federal Comminication Comission) en dus niet van toepassing in Europa. Wij kennen het CE-keurmerk. De EMC en EMI testen zijn nagenoeg gelijk aan de GCC eisen. Als ze niet door de FCC toelatingskeuring komen is dat dus raar. Wel zijn er veschillen van inzicht over de VHF zender eigenschappen, met name waar het de modulatie van digitale signalen betreft. Daar verschillen FCC en ETSI duidelijk van mening.

> Dus in NL

> betaal je 1000 euro voor complete set. Bestel je 'm in de UK

> dan betaal je 625,- euro (excl shipping).

http://www.shiptron.nl/php/ais_transponder.php –> 855,- euri

En niet te vergeten de expertise van shiptron, een van de meest deskundige ondernemingen dit gebied. Service en garantie inclusief.

• ZeilDude

kptnPlp schreef: “Helaas heb je gelijk. En helaas zijn de meeste niet in staat dat op een correcte en betrouwbare wijze te doen.”

Da's natuurlijk makkelijk scoren en angst zaaien. Maak dan ook duidelijk wat de meeste fout doen en waaruit dat volgens jou blijkt.

Komen de meeste noodoproepen niet via marifoon binnen? Zo ja, dan zal het zelf aangesloten spul in noodsituaties toch wel werken.

Voor de duidelijkheid:

De set in UK is inclusief GPS en VHF antenne.

Shiptron vraagt nog een kleine 150 euro extra voor een setje antennes en coax (de 855,- prijs is nl. excl. antennes). Dus ben je daar een kleine 1000 euro kwijt. Met de opmerking dat de door Shiptron geleverde antenna beter is en ik overtuigd ben van hun ervaring en expertise. Maar dat is me geen 375 euro waard. Da's mijn persoonlijke mening.

• freebird

De FCC heeft nog geen enkel AIS-B systeem toegelaten.

Groet,

Jaap

• BJ

Gelukkig hebben we hier in Europa niks te maken met de FCC… :D

• kptnPlp

ZeilDude schreef:

>

> Da's natuurlijk makkelijk scoren en angst zaaien. Maak dan

> ook duidelijk wat de meeste fout doen en waaruit dat volgens

> jou blijkt.

Het zou te ver voeren om hier in alle details uit te leggen hoe je coaxiaal materialen verwerkt maar ik zal je een bloemlezeig geven van wat ik zoal aantrof:

- Te scherpe bochten waardoor de impedantie niet meer klopte.

- Volgelopen, kletsnatte kabel.

- Foam of aircom kabel die door een wartel zover afgeklemt werd dat er een stub ontstond (Flinke reflecties op de SWR meter).

- Verkeerde coax, 75 ohm, te dunne coax, niet zeewater bestendige coax, enz..

- Verkeerd aangezette connectors.

- En ga zo maar door.

In sommige gevallen werd er minder dan 1 watt uitgestraald van de 25 watt die uit de marifoon kwam. Het is nou eenmaal wat anders dan een lampje aansluiten.

> Komen de meeste noodoproepen niet via marifoon binnen? Zo ja,

> dan zal het zelf aangesloten spul in noodsituaties toch wel

> werken.

Met mijn marifoon praat ik als het moet met Yarmouth Coastgard net buitengaats bij Stellendam. Hoevelen zijn er niet die dat op geen stukken na voor elkaar krijgen? Maar daar gaat deze thread niet over dus voel ik ook geen behoefte er over uit te weiden. Basta dus.

> Voor de duidelijkheid:

> De set in UK is inclusief GPS en VHF antenne.

> Shiptron vraagt nog een kleine 150 euro extra voor een setje

> antennes en coax (de 855,- prijs is nl. excl. antennes). Dus

> ben je daar een kleine 1000 euro kwijt. Met de opmerking dat

> de door Shiptron geleverde antenna beter is en ik overtuigd

> ben van hun ervaring en expertise. Maar dat is me geen 375

> euro waard. Da's mijn persoonlijke mening.

Voor de duidelijkheid:

SRT levert zonder enige service of garantie, in ruil daarvoor geven ze dealers een flinke marge. De dealer geeft de service en de garantie. Mijn baas levert aan dealers 2% extra toestellen (gratis) in plaats van een flinke marge. Het effect is hetzelfde. Als je onze zaak belt met een probleem wordt je direct doorverwezen naar een dealer. Service en garantie bij de fabrikant is NUL dus. Als het apparaat deffect uit de fabriek komt (dat komt soms voor) en heb je dan dus dikke pech. (Maar je kunt natuurlijk geluk hebben). Als het niet werkt kun je nergens terecht voor advies of hulp.

Overigens zal SRT waarschijnlijk geen zaken met je willen doen. Ze gaan zichzelf niet in de voet schieten door hun NL-dealer te passeren.

• ZeilDude

“Als het apparaat deffect uit de fabriek komt (dat komt soms voor) en heb je dan dus dikke pech.”

Natuurlijk heb ik gewoon garantie dus moet je niet zo FUD zaaien. Als ie stuk is stuur ik ‘m terug naar de leverancier. Kost wat, maar voor 375,- euro kan ik ’m vaak naar de UK sturen. De prijzen in de UK zijn overigens ook van officle dealers dus waarom moet dat ding hier veel duurder zijn Plop? Is de service en advies hier soms ook veel beter dan in de UK? De prijs in NL is gewoon te hoog, klaar! Dus hier koop ik 'm zeker niet.

Bovendien blijken er veel meer bedrijven in US moet hun onverkoopbare AIS B transponders te zitten dus welliht dat die binnekort nog op de markt komen. Daarnaast verwachte SRT 50% van hun omzet uit US te halen. Nu dat niet gaat lukken zullen ze meer uit andere landen moeten halen. Kan alleen versneld worden door prijzen (en marges) te laten zakken. De prijzen in UK zijn nu al stuk lager dan hier.

• Peter

Geen FUD.

Wij leveren veel telefoons, aan o.a. KPN en geven ze voor elke 500 toestellen er een extra. Daarmee kopen we garantie en service af. De percentages kunnen verschillen maar zulke afspraken zijn zeker niet ongebruikelijk. Fabrikanten zijn zelden ingericht om adequaat service te kunnen verlenen, en zeker niet aan consumenten.

Juist vanwege die service en garantie hebben wederverkopers een flinke marge nodig om het hoofd boven water te houden. Service en garantie geven is een dure grap. Denk alleen maar aan de uren die gemaakt worden met het beantwoorden van telefoontjes, of aan het het verpakken en verzenden. En dan hebben we het nog maar even niet over de feitelijke reparaties. Goede service is een zeer kostbare zaak waar relatief veel personeel voor nodig is. Ik zie in mijn dagelijkse praktijk dat de prijs min of meer verdubbelt bij de wederverkoper. En dat is echt niet omdat wederverkopers de kluit belazeren. Ze hebben die marge gewoon nodig o.a. om hun service personeel te kunnen betalen.

Als ik de thread lees moet ik aan een bekend Nederlands spreekwoord denken: Wie het onderste uit de kan wil….

• BJ

Een plausibel verhaal op zich maar het verklaart niet waarom de prijzen in bijvoorbeeld de UK en Duitsland vaak aanzienlijk lager liggen. Geven ze daar minder service soms?

Enne… ‘wie het onderste uit de kan wil…. moet dat ergens kunnen krijgen’… :D

• marksvrijheid

jep alleen op een plekje waa je het niet wil ;)