Staal - RVS

  • JR

    Laatst las ik ergens dat bij toenemende wind de trekkracht op het anker bij mijn maat bootje op kan lopen tot ruim een ton. Het anker kan daar wel tegen. Ook de 8mm ketting zal geen krimp geven, maar de harpsluiting waarmee beide aan elkaar vast zitten geeft al bij 500/600 kg de geest. Anker, sluiting en ketting zijn van gegavaniseerd staal. Om de sterkte van de sluiting in redelijke mate in lijn te brengen met de rest, moet je een 12mm harp gebruiken of misschien nog groter. Dat past niet!

    RVS-sluitingen zijn veel sterker. Ook is dan een wartel toe te passen tussen anker en ketting (ik heb nog nooit een gegalv. stalen wartel kunnen vinden), om een getordeerde ketting te voorkomen. Maar hoe verdraagt RVS en gegalvaniseerd staal zich in een nat milieu (meestal zoet, soms zout)?

    Waarmee hebben jullie de ketting aan het anker vast zitten?

  • erik

    Goed dat je hier aandacht besteed. Voor anker hangt je hele schip met hebben en houden aan een lullig sluitinkje van nog geen 5 euro.

    Gegalvaniseerde sluitingen kunnen veel aan. Wel is het zaak deze regelmatig (bijv. elk jaar) te vervangen door een nieuwe. Niettemin gaat mijn voorkeur uit naar een rvs sluiting. Geen problemen mee met zoet/ zout water. Nadeel van gegalvaniseerde sluitingen is dat water en zuurstof inwerken op de sluiting wat ten koste kan gaan van de trekkracht (geldt ook voor de ankerkettingketting!). Dat inwerken is niet altijd goed waarneembaar.

  • Paulus

    De bekende watersportwinkels leveren een prima gegalvaniseerd stalen wartel. Even goed kijken tussen het glanzende RVS-geweld… nog goedkoper ook. Vorig jaar gekocht, zit er bij mij tussen…

  • Rob

    De natuurkundele lessen inz. krachten verdeling zijn al weer een tijdje geleden, maar gevoelsmatig zou ik me eerder druk maken over de bevestiging aan het schip …..

    Zeker als je met een ketting werkt, zal deze de eerste (resp. laatste, afh hoe je kijkt) meters na (resp. voor) het anker over de bodem liggen en alleen al door zijn gewicht een groot deel van de krachten opvangen en overbrengen op de bodem door wrijving.

    De genoemde ton trekkracht zal mi eerder op de bevestiging anker/schip van toepassing zijn dan op ketting/anker.

  • h.h.

    Lijkt mij dat als die ketting strak getrokken word en ik neem aan dat dat gebeurt als er een ton aantrekt dat die dan niet meer op de bodem ligt te schuren.

    En als er dan een ton aan de ene kant trekt trekt die ook aan de andere kant.

    Zie ook niet zo dat als een ketting 8 mm is een goede sluiting 12 mm moet zijn lijkt me eerder dat een sluiting van een sterkere staalsoort gemaakt word als ketting.

    Ook is rvs niet per definitie sterker als gewoon staal wel roestbestendiger daarom ook die naam.Waarom rvs sluitingen dan wel sterker zijn als een goede gegalvaniseerde sluitng ontgaat me dan kun je daar dus uit concluderen dat er een ongeschikt soort staal gebruikt word voor gegalvaniseerde sluitingen?

    (of rvs sluitingen zijn niet sterker).

  • JR

    Mijn 8mm gegalvaniseerde ketting heeft een breeksterkte van 2500 kg (volgens opgave leverancier). Een 8mm harpsluiting (waar mijn ankertje mee vast zit) redt het slechts tot bijna 600 kg. Een willekeurige 8mm RVS sluiting haalt ongeveer 1000 kg. Fortress geeft onderstaande tabel voor benodigde “holding power” bij verschillende windsterktes.

    WIND

    SPEED BOAT LENGTH in METERS

    6m 8m 9m 11m 12m 15m 18m 21m

    15 kts 41 57 79 102 136 181 227 306

    30 kts 163 222 318 408 544 726 907 1,225

    42 kts 327 445 635 816 1,089 1,452 1,814 2,449

    60 kts 653 889 1,270 1,633 2,177 2,903 3,629 4,899

    Ik hoop natuurlijk nooit in 42+ kts wind te moeten ankeren, maar wil je een beetje aan de veilige kant zitten, moet je hele anker-systeem (voor een 31ft-er) toch wel ongeveer een ton kunnen verdragen.

  • h.h.

    Zit niet zo in de harpsluitingen e.d. maar op de eerste bij google kreeg ik al deze side waar staat dat 8mm gegalviniseerd een breeksterkte hebben van 3000 kg.

    Weet ik niet of deze informatie klopt(verkoopargument?) maar is wel meer in de richting wat mij logisch lijkt.

  • h.h.

    link vergeten:

    http://www.bootwerker.nl/Sluitingen/index.html

  • Marc

    Even de catalogus er bij. Er is dus staal en staal! Zo is de 8 mm ketting zowel in RVS als verzinkt, goed voor een dikke 3000 kg ‘bruchlast’. Maar bij de 8 mm harpjes zie ik het varieren in RVS van 2000 kg tot 4000 kg, al naar het type dat je kiest. De stalen harpjes staan maar voor 500 kg in 't lijstje….

    Wie met staalconstructies werkt, zal de standaard veiligheidsmarge van 6 hanteren bij statische belasting. (en bij dynamische belasting zelfs een nog grotere marge)

    Als dus kracht 500 kg is, zou alles op 3000kg breeksterkte berekend moeten zijn!

    Zo gezien is 8 mm ketting al aan de krappe kant, als je het lijstje van JR er naast legt.

    Op de verpakking van m'n wartel stond nog een interessant verhaal: niet te vergeten om de sterkte van boeg en boegbeslag mee te rekenen en het advies om de wartel een graadje minder sterk te nemen dan je boegbeslag. Zou ik niet aan gedacht hebben, maar het is wel waar: je kan beter je anker verliezen, dan een gat in je boeg bij slecht weer…..

    MoR

  • Kaptein iglo

    ploegschaaranker 16 kG -> D-sluiting rvs -> tokkel rvs -> D-sluiting rvs -> 50 meter ketting 10 mm D-sluitingen zijn veel sterker dan harpsluitingen. Dat de laatste schalm gaat roesten is jammer dan. Wordt het te erg dan zaag ik `m er af.

    Tegen de tijd dat de ketting te kort is, is mijn baard er toch al af. Groet K.I.