Eerste bootje vd kids

• R vd Velden

Iets groter dan een Optimist is een Middelandse Zeejol.

Vanaf mijn 5e jaar heb ik hier veel lol aan beleefd.

Voordelen tov een Optimist (mijns inziens)

Roeit beter.

Meer ruimte (vriendjes kunnen ook mee)

“Echt” zeilen (grootzeil, fok)

Sneller (heel belangrijk als er meerdere zeilvriendjes op het water zijn)

Standaard onzinkbaar door ingebouwde luchtkasten

Uitgevoerd in polyester (alhoewel meer en meer Optimisten dit ook zijn)

Enig nadeel in mijn ogen is de beperktere stabiliteit hetgeen ik nooit een probleem vond.

• andre

Ik heb vroeger beide bootjes gehad (MZ jol en optimist).

In mijn beleving is die laatste boot nog te groot voor een kind van 4 (zeker zeilopp.)

Het is een goede boot voor na de optimist, maar een start in de optimist lijkt mij het beste.

• Edward

Volgens mij moet je een kind van 4 lekker een opblaasboot uit de kampeerwinkel geven. Paar peddels erbij, zwemvestje om en lang leve de lol voor 30 euro!

En als ze dan een jaar of zes zijn kunnen ze prima leren zeilen in de Optimist.

Snel bootje, vergevingsgezind, lekker simpel en er varen er zo gruwelijk veel van rond dat er altijd wel iemand is waarmee je een wedstrijdje kan doen.

Ik denk dat er maar heel weinig bootjes zijn die zo geschikt zijn om in te leren zeilen als het oude, vertrouwde optimistje!

Ik ben juist van mening dat veel kids hun interesse in zeilen verliezen omdat ze veel te snel overgaan van de optimist in iets van een Splash of whatever: veel te ingewikkeld, instabiel, lastig alleen te varen, kinderen zijn vaak nog veel te licht, etc.

Mijn mannetje is nu 10, gaat binnenkort zijn eerste wedstrijdjes in de Combi's varen in zijn eigen bootje en vindt zeilen ieder jaar leuker worden. Ik heb goede hoop dat het goed komt….