Eerste bootje vd kids

• Erwin K

Hallo allemaal,

ik heb weer een vraagje:

ik heb 2 zoontjes 1 van 3,5 jr en 1 van 12 wkn.

Die van 12 wkn wil graag beginnen met een sloepgetuigde 40 voeter liefst een Jeanneau maar dat is een ander verhaal…….

Voor mijn andere knul wil ik op zoek gaan naar een bootje om mee te starten.

Uiteraard is hij nu nog wat klein maar ik denk dat het een opknapper moet worden en dus begin ik bijtijds.

Maar wat voor bootje raden jullie mij aan?

Gewoon starten met een piraatje of toch een laser of ?????

Ik ben nieuwsgierig waar jullie kinderen in gestart zijn.

Bvd,

Erwin

• Sindbad

Beste Erwin;

een aanrader: de optimist. Liefst een waarin ze ook kunnen (leren) roeien. Mijn dochters (nu 6, 10 en 12) roeien en zeilen ermee. Is een handzaam bootje, verkrijgbaar in hout en polyester, zelfs als bouwpakket, en tweedehands (de gewenste opknappers). Leuk voor kinderen is dat er veel van zijn, je hebt er al snel nog een of twee van rondzeilen in een haventje.

Ervaring leert dat ook dan de vaders al snel te porren zijn voor een een ouwe-lullenwedstrijdje (benen overboord…).

En ze zijn goed op te bergen aan boord of mee te slepen.

Wij hebben de onze gekocht bij een zeilschool, na een seizoen gebruikt met wat deukjes weggedaan voor zo'n 600 euro. Maar het kan veel goedkoper (en duurder ook). Tip: koop een “onzinkbare” met luchtkasten of -kussens. En let op of er wel of geen roeidollen op zitten; het is wel handig als ze zelf terug kunnen roeien als ze aan lager wal raken (letterlijk bedoeld dan).

Een piraatje is een vergelijkbaar verhaal, al zijn er daar wel veel minder van.

Laser: niet doen! Is geschikt voor kinderen die echt kunnen zeilen, 14 -plus. Niet geschikt voor “spelevaren”; veel te instabiel. Wel erg snel, leuk voor de vaders.

Succes

Pieter

• Cor

Zet hem in een mooie gloednieuwe optimist met een sprekende naam. Binnen een kwartier constateer je een gefrustreerde vader een gillend kind en hoofdschuddende toeschouwers. Watersport begint met leren zwemmen, een rubberbootje, vlotten bouwen van bouwmaterialen een zeil van een vuilniszak en slootje varen en veel natte pakken. Hiermee krijgen de kinderen gevoel voor varen en is later het zeilen een plezier. Ik zie nog mijn zoon als jongste voorin mee varen met zijn houten Optimist tussen de van Wettem Optimisten.

Cor

• Sindbad

Cor schreef:

>

> Zet hem in een mooie gloednieuwe optimist met een sprekende

> naam. Binnen een kwartier constateer je een gefrustreerde

> vader een gillend kind en hoofdschuddende toeschouwers.

> Watersport begint met leren zwemmen, een rubberbootje,

> vlotten bouwen van bouwmaterialen een zeil van een vuilniszak

> en slootje varen en veel natte pakken. Hiermee krijgen de

> kinderen gevoel voor varen en is later het zeilen een

> plezier. Ik zie nog mijn zoon als jongste voorin mee varen

> met zijn houten Optimist tussen de van Wettem Optimisten.

>

>

> Cor

Ha! Helemaal waar. Ik heb tot mijn 14e gezeild in een houten zelfbouw-optimist. Ging op het laatst alleen nog zeilen bij windkracht 6…

Bootje zelf bouwen of samen opknappen geeft wel veel voorpret.

• Erwin K

Ik ben het deels met je eens,

Ik woon de polder dus laat leren zwemmen is geen optie.

We zijn er nu al mee bezig in het zwembad zodat hij op de eerste de beste cursus kan waarvoor hij in aanmerking komt. Zal met 4 of 5 jr zijn.

Ik zoek ook een opknapper zodat ik hem erbij kan betrekken in het “klus” proces.

Slootje springen, vlotten bouwen enz is dagelijkse gang van zaken hier in de polder net als bomen en roeien met een vlet of vlot maar daar buiten wil ik hem ook wat van het zeilen laten proeven op de vaarten en plassen hier in de buurt.

Ik hoop dat hij dan ook de zeiltochten op groter water met Pa en Ma een leuke ontdekkings reis gaat vinden.

De optimist klinkt voorlopig wel goed.

Ben overigens niet van plan om hem in een bootje te zetten als hij er geen zin in heeft. Maar ik probeer juist een plan te maken om hem te stimuleren in de richting waar wij zelf wel voor hebben gekozen.

Gr,

Erwin

• Take Leemburg

Heb zelf leren zeilen in een victoria jol, leuk stabiel bootje, zelfde klasse als piraat en optimist. En idd eerst leren roeien en later zeilen. Toen we zelf een boot kochten, heb ik hem als bijboot van mijn vader meegekregen. Uit nostalgische overwegingen, leuk, de jongens leren zeilen in dezelfde boot waar ik het in geleerd heb enz, een tijdje meegenomen, maar de jongens vonden een zodiac veel leuker. De jol ligt nu al een paar jaar stof te verzamelen in het rek.

Erwin, mocht je belangstelling hebben………..

• Cor

Erwin schreef: Maar ik probeer juist een plan te maken om hem te stimuleren in de richting waar wij zelf wel voor hebben gekozen.

Prima, maar succes is niet verzekerd. Ik had een zeiler en een voetballer. Uit eindelijk gingen beide voetballen.(vriendjes zijn de bepalende factor) De Mooie wedstrijd-Splash werd verkocht en als bijboot een oude Europ terug gekocht waar meer alles mocht. Deze hebben ze tijdens de vakanties en weekenden met hun vrienden op het water met veel plezier totaal uit elkaar geraust. En dat was het. Wellicht dat mijn oudste zoon nog ooit een boot koopt.

Cor

• Zeiler

Onze kinderen hebben veel plezier gehad in een Hopla, een leuk polyester zeilbootje, waarmee ook goed te roeien was. Het is wat meer een bootje dan de Optimist. Met enige voorzorgen was het ook goed te slepen. (Naar Engeland en naar de Oostzee). Ze worden niet meer gemaakt, maar hier en daar zie je ze nog wel.

Zeiler.

• Erwin K

Cor schreef:

>

> Erwin schreef: Maar ik probeer juist een plan te maken om hem

> te stimuleren in de richting waar wij zelf wel voor hebben

> gekozen.

> Prima, maar succes is niet verzekerd. Ik had een zeiler en

> een voetballer. Uit eindelijk gingen beide

> voetballen.(vriendjes zijn de bepalende factor) De Mooie

> wedstrijd-Splash werd verkocht en als bijboot een oude Europ

> terug gekocht waar meer alles mocht. Deze hebben ze tijdens

> de vakanties en weekenden met hun vrienden op het water met

> veel plezier totaal uit elkaar geraust. En dat was het.

> Wellicht dat mijn oudste zoon nog ooit een boot koopt.

>

> Cor

Maar dat is toch precies goed!

Als ze het maar leuk vinden tijdens de vakantie's.

Wij zijn ook geen die-hards tijdens het zeilen maar we vinden het zeilen wel een unieke ervaring die we graag meegeven. Maar als de boeven besluiten om voetballer te worden………….

Dan blijven we zeilen alleen wat minder waarschijnlijk.

Erwin

• Bart

Wij hebben voor onze dochters een optimist gehad, maar verkocht……..

Niet dat dat bootje verkeerd zou zeilen. wel omdat het slepen van een optimist achter je eigen boor een crime is. Dat ding dat slingert en slaat. Nee dat was geen pretje.

Inmiddels hebben wij al een jaar of 3 geloof ik een WALKER BAY 8. Een prima ondershoudvrij zeilbootje dat niet alleen multifunctioneel is, (het roeit en zeilt prima) maar ook nog eens prima te slepen valt.

m.i. de moeite van het overwegen waard.