Inbouw stuurwiel

• arnoud

Beste zeilers,

Binnenkort wordt ik de trotse eigenaar van een X372 Sport.

Hier wil ik op termijn de helmstok laten vervangen door een stuurwiel. Verreweg de meeste X372's zijn ook zo verkocht en de romp is er op ingericht. Weet iemand een goed adres om dit te laten uitvoeren? of heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,

Arnoud

• marksvrijheid

ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel beneiuwd naar je motivatie een sturwiel te willen, een helmstok levert immers meer contact met de boot op dan een stuurwiel?

• marksvrijheid

nog vergeten, gefeliciteerd want dat is wel een gave boot!

• arnoud

de beweegredenen zijn meer van emotionele aard. Ik vindt het beter passen bij de afmetingen en uitstraling van het schip.

Praktisch: het maakt de kuip een stuk groter, de helmstok beslaat ongeveer de helft van de kuip en op zee stuurt het prettiger. Op binnenwater zit ik bij aan de windse koersen meestal aan de lage kant om onder het voorzeil te kunnen kijken. Op zo'n moment is een stuurwiel prettiger.

• wally

Waarschijnlijk zul je ook een nieuw roerblad nodig hebben.

• Cor

Arnoud,

Bedenk wel dat aan een stuurautomaat bij een stuurwiel, indien gewenst! een heel ander prijskaartje hangt.

Cor

• Arnoud

Bij keuring is roerblad nog voldoende bevonden. Staat wel op de termijn planning, maar waarom zou in dit geval het roerblad vervangen moeten worden?

• wally

Weet niet of dat bij de x 361 ook van toepassing is maar vaak is een roerblad specifiek gemaakt voor stuurwiel of helmstok, verschil zit hem in het profiel.

• max

Enig idee van de reden hiervoor?

• raptor

bij een helmstok wordt soms een groter balansdeel toegepast zodat het schip lichter stuurt. Bij een stuurwiel wil je meer info hebben omdat het ongevoeliger is en wordt het balansdeel kleiner gemaakt. Je hebt dus kans dat je een erg ongevoelig roer krijgt met een stuurwiel.

Pieter