Teakdek

• BerT

Hoe onderhoud je een teakdek.

Wat is een goed onschadelijk schoonmaakmiddel?

Kun je straffeloos algenreiniger op je boot spuiten zoals ik iemand zag doen.

De algenreiniger kwam gewoon uit een bouwmarkt en het werkte perfect zei ze.

Om de paar weken opspuiten en je dek wordt niet groen.

• bart

Ik heb de mazzel dat mijn schip op zout ligt. Hierdoor is het teakonderhoud kinderlijk eenvoudig. Je puts een paar emmers zoutwater over je dek, schrobber er over heen en klaar is Kees.

succes

• marksvrijheid

Ik gebruik zomer en winter een huik over de gehele boot, en heb nooit last v an algen… om mij heen zie ik dat wel gebeuren, bedenk dat teak wel een duurzame houtsoort is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaar (droog uit in de zon, raakt zijn eigen vetheid kwijt en wordt broos) die vetheid is essentieel, ik zou niet zomaar een algenreiniger erop smeren, gemiddeld gaat een teakdek 10-15 jaar mee voordat het moet worden gerenoveerd en dit is een echte pokke klus en duur. hoe voorzichtiger je met je teak omgaat hoe langer het meegaat. welllicht is groene zeep een optie, ook beter voor het milieu :) algenreiniger is chemisch troep

• BJ

Dus eigenlijk is een teakdek een waardeloos product. Het gaat maar 15 jaar mee, het is belachelijk duur en het kan niet goed tegen zonlicht. En begin al helemaal niet met een hogedrukspuit want dan versnel je de afbraak nog verder. Plastic rules !!! :D

Een harde bezem, water en zeep werkt naar mijn ervaringen goed. En het is lekker nostalgisch.. ;)

• marksvrijheid

jeah lets go platsic ;)

• freebird

Er is een onderhoudsset van StarBrite: Algenverwijderaar, Schoonmaakspul en Teakolie (niet die voor meubels gebruiken!). En ja, een hogedrukspuit is funest.

Ik gebruik dat spul al een paar jaar en het teak ziet er erg goed uit.

Groet,

Jaap

• Paulus

> freebird schreef:

> Er is een onderhoudsset van StarBrite: Algenverwijderaar,

> Schoonmaakspul en Teakolie (niet die voor meubels

> gebruiken!). En ja, een hogedrukspuit is funest.

> Ik gebruik dat spul al een paar jaar en het teak ziet er erg

> goed uit.

>

> Groet,

> Jaap

Maar Jaap… de zeehondjes gaat er van naar de kloten en wie lust er nog IJsselmeerpaling? En glibber je niet overboord met die teakolie? Gewoon een scheut zout water en een zacht schuursponsje is genoeg. niet met de borstel, dan strip je het hout tussen de nerven uit. Maar een echt mooi en hoofdpijnloos dek is van aluminium met een beetje antislip. Nooit meer boenen.

• freebird

Paulus schreef:

>

> Maar Jaap… de zeehondjes gaat er van naar de kloten en wie

> lust er nog IJsselmeerpaling? En glibber je niet overboord

> met die teakolie? Gewoon een scheut zout water en een zacht

> schuursponsje is genoeg. niet met de borstel, dan strip je

> het hout tussen de nerven uit. Maar een echt mooi en

> hoofdpijnloos dek is van aluminium met een beetje antislip.

> Nooit meer boenen.

Paulus, als ik op zout water lag zou ik dat ook doen. Het gebeurt trouwens maar één keer per jaar en wel op de kant. Bij die olie moet je je geen liters voorstellen, ik heb trouwens alleen teak in de kuip, maar een doekje en het trekt er meteen in. En zo gaat het wel langer mee dan 15 jaar.

En ja, aluminium, dat zou ik ook wel willen.

Groet,

Jaap

• Skipper

Ik heb de afgelopen twee winters mijn teakdek behandeld met een anti-algen middel uit de bouwmarkt. Niet schadelijk voor het mileu en biologisch afbreekbaar.

Mengen met water volgens de verhouding en met de plantenspuit het dek natspuiten. Verder hoef je niets te doen en het dek wordt de hele winter niet groen. Goed spul.

• Peter

Skipper schreef:

>

> Goed spul.

Dat hoop ik oprecht voor je.

Ik heb ooit tuinafscheidingen gezet gemaakt van hout dat behandeld was met super-wolmanzouten (dat groene tuinhout). Indertijd werd me dat aanbevolen als “Je van Het”. En inderdaad na tien jaar was er nog steeds geen schimmel of rot waar te nemen. Alleen jammer dat die zouten het hout in zacht karton hadden omgezet waardoor ik de schutting volledig moest vervangen. Een gewone houten schutting die goed in de beits of verf gehouden word gaat honderden jaren mee.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je die algen mddeltjes pas na een periode van jaren kunt beoordelen. En als je teak dan naar de knoppen is ben je niet blij. Ik denk dat het beter is het teak voorzichtig te behandelen met beproefde middellen, zoals voorgesteld door anderen in deze thread, en pas moderne zooi toe te passen als die zooi zich bewezen heeft gedurende tien of vijftien jaar. Laat maar iemand anders proefkonijn zijn voor de producenten van die moderne rommel. Ik pas het spul pas toe als het niet meer modern is maar het een bewezen product is geworden.