huik of maindrop?

• freebird

Hier twee foto's van de Lazy Dutchman:

Groet,

Jaap

• Sindbad

Dat lijkt mij nou ook wel wat. Als mijn boot ooit weer te water gaat ga ik dat proberen. Lijkt me dat je die lijnen kunt bevestigen op de ogen van de reeflijnen. Toch?

• Paulus

Dank je, Jaap! Ik heb de lijntjes klaarliggen. Was alleen zo lazy dat ze er nog niet aan zitten…. Ga dat nu doen en bestel lekker een gewone huik.

• freebird

De foto's horen bij een artikeltje in het blad van de Philips Zeezeilvereniging (uit Eindhoven aan Zee….).

http://www.pzv-zeezeilen.nl/PZV.asp en dan ‘zeezeilen’ > ‘Rubriekindex’ > ‘De boot’ > ‘2005/1 Zeilen strijken’.

• raptor

Vorige boot had lazy duchman met kraanlijn en een klassiek grootzeil. Fok omhoog en dan bijliggen om grootzeil te hijsen. Ideaal. Huidige boot ligt halverwind bij en uitgebouwd doorgelat grootzeil is dan niet meer te hijsen of te strijken. Nu dus lazy jacks maar dat betekent dus motor aan in de wind en stuurautomaat. Dan werkt het prima maar bijliggen heeft duidelijk mijn voorkeur door de rust en tijd die het geeft. Je boot en tuig moeten er wel geschikt voor zijn. Zo hep ieder voordeel sijn nadeel.

Pieter