huik of maindrop?

• Paulus

Ik moet een nieuwe grootzeilhuik. De zeilmaker biedt aan een maindrop system te leveren. Dat lijkt aanlokkelijk omdat ik vaak alleen zeil. Ik heb wel ervaring met een zelfgemaakt lazy-jack systeempje, dat ik weer gesloopt heb. Teveel poespas aan een giek van ruim drie meter en ik hou niet van nutteloze accessoires.

Is zo'n maindrop ding bruikbaar? Kan je je zeil een beetje goed opdoeken, of wordt het frommelen? Heeft het zin op een dertigvoeter?

• BJ

Ik vind een maindrop wel makkelijk maar het is heel persoonlijk. Biedt de zeilmaker het aan voor dezelfde prijs als de huik ???

• Paulus

BJ schreef:

>

> Ik vind een maindrop wel makkelijk maar het is heel

> persoonlijk. Biedt de zeilmaker het aan voor dezelfde prijs

> als de huik ???

Nee, prijs maindrop is ongeveer 2x huik. Moet dus wel duidelijk iets toevoegen aan het feest, anders niet interessant…

• bart

Een maindropsysteem werkt feilloos als je met de kop in de wind je doorgelatte grootzeil wilt laten zakken of wilt hijssen.

beide vereisten (kop in de wind én een doorgelat grootzeil) zijn en must voor dit systeem. anders is het een crime waarmee je constant in gevecht bent

succesPaulus schreef:

>

> Ik moet een nieuwe grootzeilhuik. De zeilmaker biedt aan een

> maindrop system te leveren. Dat lijkt aanlokkelijk omdat ik

> vaak alleen zeil. Ik heb wel ervaring met een zelfgemaakt

> lazy-jack systeempje, dat ik weer gesloopt heb. Teveel

> poespas aan een giek van ruim drie meter en ik hou niet van

> nutteloze accessoires.

>

> Is zo'n maindrop ding bruikbaar? Kan je je zeil een beetje

> goed opdoeken, of wordt het frommelen? Heeft het zin op een

> dertigvoeter?

• freebird

Bij een maindrop hoort een lazy-jack systeem, dus als je dat niet wil…..

Zelf heb ik een lazy-dutchman (weet niet of dat de officiële naam is). De drie reefogen in het achter-lijk zijn met een lijntje verbonden met de kraanlijn, d.m.v. rvs ringen. Als ik het grootzeil strijk dan houden die lijntjes het zeil min of meer op de giek en dat vereenvoudigt het opdoeken aanzienlijk.

Groet,

Jaap

• BerT

Bij een maindrop zit je wel altijd tegen een stuk doek aan te kijken!

Ik vind dat lelijk.

Ik heb op m'n 33 voeter geen maindrop of lazyjacks nodig.

Als ik alleen ben strijk ik het grootzeil terwijl ik aan de wind op de genua zeil.

Het zeil valt naast de giek op de boot.

Even rechttrekken en het ligt keurig.

• marksvrijheid

jep is goede manier, van het zeil maak ik dan een soort zak parallel aan de giek (3,60 meter) en “rol” daarin de rest van het zeil in, binden en klaar. Maar deze manier is niet voor elke doeksoort geschikt….

• Marc

Ik vind 't ideaal. Kan altijd grootzeil strijken, ook als ik alleen zeil en er veel wind is.

Oorspronkelijk zaten de lijntjes vast aan de mast. Bij strijken en hijsen kwam dan het zeil tegen die touwtjes. Door ze flink uit elkaar te trekkken, middels hulplijntjes op de zaling, kan ik varend op de fok, het grootzeil altijd strijken. Rustig gevoel, om zelfs bij motorstoring, gemakkelijk alleen het zeil te kunnen strijken en op de fok de haven te kunnen invaren.

• R vd Velden

Vereist in dit geval; stuurautomaat.

Probeer dit maar eens zonder stuurautomaat, in harde wind en zeegang.

Lazy jack / bag mijns inziens ideaal, mits je aan de eerder gestelde eisen voldoet

(kop in de wind, doorgelat grootzeil & bij voorkeur soepel lopen karren)

• Paulus

Heren, dank voor jullie hulp. Al met al blijf ik een simplist. Hoe minder gedoe er aan de giek hangd, des te minder kan er stuk of in de knoop. Murphy zeilt immers graag mee… Vooral het ‘tegen een stuk extra doek aankijken’ lijkt me niks. R vd Velden: Ik denk dat het ook zonder stuurautomaat (al gebruik ik die wel) op te lossen is met bijliggen. Lukt ook met slecht weer. Ik denk aan gewone huik en het ‘lazy Dutchman’ idee heb ik al eerder gehoord en is interessant. Ik ga er eens mee spelen.