Reinigen drinkwatersysteem

• RB

Beste medezeilers,

De tijd breekt weer aan om de bood gereed te gaan maken voor het vaar seizoen.

Nu staat er sinds enkele dagen weer water op onze steigers en wil ik mijn drinkwatersysteem gaan reinigen en vullen.

Halen jullie in de zeilshop daar de materialen voor of gebruiken jullie hiervoor een goedkoper spul????

Volgens mij heeft er eens iets op dit forum gestaan, maar ik kan het niet zo snel vinden.

Vr. gr.

RB

• JR

Schoonmaakazijn of kunstgebit-reinigingstabletten. Nachtje laten staan, even naspoelen en schoon is uw drinkwatersysteem.

• willem

Met beide middelen is het wel schoon maar niet ontsmet. 1 theelepel glorix, 24 uur laten broeien en dan met leidingwater het gehele systeem enkele malen door spoelen over de pomp en kraan.

willem ( werkzaam in de drinkwatervoorziening)

• RB

Dat van chloor had ik al eens gehoord, maar wat is de mengverhouding?

Vul je alleen het onderste laagje van de watertank of de hele tank met 1 theelepeltje?

Het gaat om een watertank van ongeveer een 150 ltr.

• willem

Op een lege tank van 150 ltr.een eetlepel glorix dan 75 ltr drinkwater ook even door slang en pomp (hydrofoor) en tapkraan laten lopen en 24 uur laten broeien. Dan via je wasbakkraan weg pompen en enkele malen tank met drinkwater vullen en weer via kraan weg pompen. Dan is het bacterie vrij.

Nooit water wat langer dan 48 uur in de tank zit zonder behandeling gebruiken.

Ook is van belang dat de tank be/ontluchting voorzien is van een bacterielogies

filter.Ook de waterslangen moeten lichtdicht zijn

willem

• RB

Bedankt Willem.

Hier heb ik wat aan.

Zal het van de week eens gaan proberen.

Gr. RB

• JR

Wij gebruiken het water uit de tank alleen voor (af)wassen en koken. Drinkwater bewaren we in een jerrycan waarvan de inhoud regelmatig ververst wordt.

• Marc

Zou ik maar niet doen, althans het gebruik van Glorix. Glorix is een chloor-zeep mengsel en dat sopt in de pomp en laat dus een zeepsmaak na. Je moet gewoon puur Bleekwater gebruiken. Is lastig te krijgen, maar bij C1000 heb ik het nog kunnen kopen. De door Willem genoemde mengverhouding is wel goed. Als je het gebruikt om te spoelen dan kan je de mengverhouding wel 3x sterker maken. Als je het water gewoon gebruikt , kan je beter iets minder, een theelepeltje bijmengen. Heb je 't zelfde water als we vroeger in Delft hadden, met een vleugje chloorsmaak. Is heel veilig.

Als het drinkwatersysteem eenkeer goed ontsmet is, kan water vele weken of langer veilig gebruikt worden, zonder dat je iets hoeft toe te voegen.

Chloor is dus goed tegen bacteriele veronreiniging, schoonmaakazijn werkt goed tegen algen en ander vuil. Het beste is om het allebij te gebruiken, maar pas op! NOOIT tegelijk, dat geeft chemische reactie en giftige gassen. Dus eerst alles goed doorspoelen voor je met iets als schoonmaakazijn begint.

• Sindbad

Goeie tip Willem!

Ik had een bacteriefilter op de boot, maar dat gaf wel een heel erg trage pompwerking, was erg onhandig vond ik. Ik heb hem eruit gehaald. Wij drinken “gewoon” uit de tank, ook als het er al een tijdje in staat, en we proeven niks geks en worden er ook niet ziek van. Als de boot langer stil ligt doe ik er wel een beetje zilverpoeder in.

Overigens hoorde ik een tip van een collega dat het veel gemakkelijker en goedkoper is een oud ziveren sieraad oid in de tank te doen > door het beetje zilverionen blijft de tank bacterievrij. Ik wilde dat maar eens gaan proberen (ga es in het nachtkastje van mijn teerbeminde rommelen denk ik….).

Pieter

• willem

Inderdaad geen glorix maar chloor/bleekwater in rechte fles.( niet met zwanenhals)

Het BAC. filter moet van voldoende doorlaat zijn ca. 16 mm aansluiting het filterhuis zelf ca. 60x60 mm. Dit werkt bij mij prima met een hydrofoor.

willem