Vaste schroef laten draaien??

• Kaptein iglo

Ik heb dienstplichtig als machinist bij de marine gevaren op een HM S-fregat. Bij lange afstanden varen op econmische snelheid werd er altijd een van de 2 gas turbines gestopt. De schroef van de turbine die gestopt was draaide dan trailend mee. Dit had de minste weerstand in het water. De spoed werd zo geregeld dat de as minimaal 50 omw/min draaide maar dit had te maken met de aangehangen smeeroliepompen op de gearbox. De schroef kon ook in de max. spoed en vastgezet (op de vang) maar dit resulteerde in meer weerstand dus minder snelheid. Mijn conclusie is dan ook dat een meedraaiende schroef minder weerstand heeft dan een stilstaande schroef. Groet K.I.

• marksvrijheid

dan is er een relatie met de snelheid van meedraaien en ontstane weerstand?

• Kaptein iglo

Jouw vraag is me niet duidelijk, verklaar je nader. Groet. K.I.

• Zeiler

De sleepweerstand van een vrij draaiende schroef hangt af van de wrijving en weerstand, die de schroefas ondervindt. Als de schroef zonder weerstand draait, dan veroorzaakt deze ook geen sleepweerstand. Naarmate de weerstand van de as, door de keerkoppeling en de wrijving in de asafdichting etc. toeneemt, dan neemt het toerental af en de weerstand toe. Als de weerstand van de schroefas verder toeneemt, dan kan de schroef stilvallen. In dat geval is de sleepweerstand vaak iets kleiner.

Vaak zijn de snelheidsverschillen gering tussen varen met stilstaande of meedraaiende schroef. Uit metingen blijkt dat bij hoge vaarsnelheden de stilstaande schroef meer weerstand geeft dan de meedraaiend schroef, met normale asweerstand, maar de sleepweerstand blijft klein t.o.v. de vaarweerstand van de boot bij die hoge snelheid en dus merk je het nauwelijks.

Bij lage vaarsnelheid kan een stilstaande schroef minder weerstand geven dan een moeizaam meedraaiende schroef. Ook bij die lage snelheid is het verschil klein en wordt niet altijd opgemerkt.

Ik zet m'n schroef altijd vast, omdat het geluid wat irritant is. Voor de keerkoppeling van de Bukh is dat geen bezwaar.

Zeiler.

• marksvrijheid

omdat jullie de schroef met een beperk aantal toeren lieten meedraaien. het antwoord van zeiler is mij duidelijk

• Kaptein iglo

Toch niet, De spoed van de schroef werd bij lagere snelheden kleiner gemaakt zodat er altijd een minimaal toerental van 50 omwentelingen/min bleef bestaan. Dit was nodig om de door de tandwielkast zelf aangedreven smeeroliepompen voldoende smering te kunnen laten genereren. De weerstand werd daardoor wel groter. Bij grotere snelheden ging de spoed naar maximaal om de weerstand zo laag mogelijk te houden. By the way, Deze fregatten hadden extreen grote schroeven, Ze staken achter, buiten de rompbreedte uit . Groet. K.I.

• Erwin K

bedankt allen,

we gaan het gewoon testen.

Erwin K