Vaste schroef laten draaien??

  • Erwin K

    Ik heb een vraagje:

    Laten jullie een vaste schroef tijdens het zeilen meedraaien of zetten jullie de schroefas in z'n werk zodat hij stil staat. En als je dat doet doe je dat dan in de voor of achteruitstand?

    Ik meen dat er al eens een draadje is geweest maar ik kan hem niet meer vinden.

    Op het schip waar wij regelmatig mee varen bromt de schroef nogal als hij meedraait en vooral 's nachts is dat vervelend. Maar is het wel verstandig om de schroef stil te zetten? Snelheid enz…

    Bvd, Erwin

  • bart

    Erwin

    ik laat h'm meedraaien, maar wel in de achteruitstand. Bij mijn schip bromt die dan niet.

    het eventuele snelheisverlies is m.i. te verwaarlozen.

    goede vaart

    Bart

  • raptor

    mee laten draaien scheelt veelweerstand, al snel verschil met een puts meeslepen.

    Pieter

  • h.h.

    ik dacht toch dat als je de schroef in de vooruit of in de achteruitstand zet die dan verbonden zit met de motor en als de schroef meedraait draait de motor ook mee m.i. als je de bak in voor of achteruit zet staat de schroef juist stil of tornt heel langzaam de motor mee.

    tenminste dat doet die van mij en kan me niet voorstellen dat er constructies zijn die nog een koppeling tussen wisselbak en motor hebben ,bij normale zeilboten.

    trouwens de weerstand luijkt me niet zo heel veel in ieder geval niet zoals een puts meeslepen merk eigenlijk weinig snelheidsverschil.

  • BJ

    Over de weerstand van draaiend en stilstaande schroeven zijn al erg veel duscussies geweest; meestal ontaarden deze in oeverloos gezwam over de meest ingewikkelde natuurkundige zaken. Het belangrijkste is of je keerkoppeling er tegen kan dat de schroef meedraait.

  • JR

    BJ schreef:

    >

    A

    > Over de weerstand van draaiend en stilstaande schroeven zijn

    > al erg veel duscussies geweest; meestal ontaarden deze in

    > oeverloos gezwam over de meest ingewikkelde natuurkundige zaken.

    B

    >Het belangrijkste is of je keerkoppeling er tegen kan

    > dat de schroef meedraait.

    Precies. Dus eerst B onderzoeken en dan A zelf uitproberen.

    Bij licht weer zet ik ‘m in z’n vrij, dan draait de schroef langzaam, (bijna) onhoorbaar mee. Scheelt gauw 0.5 knoop.

    Bij meer wind/hogere snelheid zet ik 'm vast, omdat het geluid dan storend wordt en het snelheidsverschil kleiner:ik vaar dan (bijna) rompsneldheid of (bijna) rompsnelheid.

    Ik zet ‘m vast in z’n achteruit, omdat anders de as toch langzaam mee gaat draaien.

    Maar iedere boot is weer anders.

  • BerT

    zie clubracer.be

    http://www.clubracer.be/forum/viewtopic.php?t=3768

  • richard

    Bij een windmolen is de windbelasting op de constructie veel groter bij draaiende wieken dan bij stilstaande wieken. Bij een draaiende molen reken je met de belasting op het oppervlak de beschrijvende cirkel, bij een stilstaande molen alleen de belasting op het oppervlak van de wieken zelf.

    Het hangt er een beetje van af of de schroef echt 100% vrij kan draaien, in dat geval zal de weerstand waarschijnlijk kleiner zijn dan bij een vastgezette schroef. Draait de schroef met enige weerstand zal de energie die nodig is om deze weerstand te overwinnen ergens vandaan worden gehaald.

    Zelf zet ik de schroef vast.

  • Marc

    Als ik me voorstel, in welke richting de schroef gaat draaien, door de beweging van het water, dan is dat de richting gelijk aan achteruit-varen.

    Als je dan die draaiende schroef stilzet door de handel achteruit te zetten, zal de koppeling alleen maar de snelheidsverandering moeten opvangen in de richting waar hij voor gemaakt is, ook achteruit.

    Zet je 'm in vooruit, dan zal dat een hardere klap op de koppeling geven.

    Ik doe dus altijd de achteruit.

    Laat je ‘m meedraaien, dan is de extra weerstand heel klein. Zet je ’m stil dan soms wel 1/2 knoop snelheidsverlies.

    Vraag aan BJ: hoe kom ik er achter of m'n keerkoppeling geschikt is om mee te draaien? MoR

  • Cor

    Je hebt er weinig aan maar ik kan alleen spreken uit ervaring, onder de gegeven omstandigheden, dat het bar weinig uit maakt. Betreft een Friendship 28 met saildrive en 2 blads saildrive schroef. De schroef mag meedraaien, zou snelheidwinst geven?. Op het Ijsselmeer met ruim 4 bf. en halve wind vaarden we uren op met een andere boot. De snelheid was gelijk. Op een gegeven moment heb ik de schroef stil gezet. Een uur verder lagen we voor, maar nog geen100 meter. Maar onder andere omstandigheden of een andere boot zou het best andersom kunnen zijn. Je hebt er dus weinig aan.

    En hier hebt je ook weinig aan. Vissers die vissen met werphengel en kunstaas het zogenaamde lepelvissen voelen geen weerstand als het lepeltje niet draait en dan hebt je er weinig aan. Het draaien van het lepeltje (schroef) geeft dus weerstand. Dus weer een pre voor de klapschroef. Ook hierover zijn de meningen sterk verdeeld. Als je er een hebt scheelt het veel. Zo niet, scheelt het weinig tov een 2-blads. Dus hier niet verder op door gaan want je hebt er weinig aan!

    *D

    Cor