Navtex ontvangst

• Cor

Ik krijg geen berichten op mijn nieuwe navtex-reciever in de haven in Friesland. Op groot water nog niet geprobeerd. Wie kan mij vertellen of het uberhaubt mogelijk is om op de binnenwateren navtex berichten te ontvangen en hoe frequent deze worden uitgezonden.

Cor

• erik

Heel NL heeft goede dekking, althans nog nooit problemen ondervonden. Misschien heb je geen radiostation geslecteerd en moet je nog eens in de instellingen van het apparaat duiken, er vanuitgaande dat antenne e.d. correct zijn geinstalleerd (buiten)?

• erwinB

binnenwater of open water … maakt niet uit. Het enige dat je moet doen is de gebieden selecteren waarover je info “wil” ontvangen.

Immers … als je alle gebieden instelt, dan krijg je zowel de info uit de straat van Gibraltar als de laatst gekende posities van de ronddrijvende ijsbergen in Ijsland.

Als je enkel de sectoren activeert rond je vaargebied, dan krijg je eigenlijk ononderbroken weerberichten, navigatieberichten, enz.

• Marc

Ja,maar Cor ontvangt helemaal niks… Dus kan hij beter eerst de navtex instellen op -alle- gebieden, alle letters aanklikken, om te weten of het apparaat niet stuk is.

Navtex is een zwakke zender net naast de middengolf. Daarom kan het zeker voorkomen, dat je niks ontvangt. Tussen de huizen vd binnenhaven v Harlingen, of achter die loods in Makkem, zou dat best wel kunnen.

Toch zou je dan nog wel wat onleesbare tekst moeten ontvangen. Een navtex is niet gauw stuk. Ik denk dus eerder aan een fout bij de antenne. Een actieve antenne die is aangesloten op de bus voor een passieve antenne of zo.

Berichten komen om de 6 a 12 uur binnen. Daarom laat je de navtex de hele nacht aanstaan om de volgende ochtend het weerbericht te lezen.

• ronald

Vaste uitzendtijden NAVTEX: 02.30, 06.30, 10.30, 14.30, 18.30 en 22.30 UTC.

• Marc

Ja en nee. Navtex wordt om de 10 minuten uitgezonden, 24 uur per dag. En dan nog is bv de uitzending van Samson, Oporto en Gdansk om dezelfde tijd.

Enfin je wilt alleen de weersberichten en die heeft een zender meestal maar 2x per dag. Bovendien wil je zowel Oostende als Bremen als Engeland, en niet om 2:30 opstaan, dus je laat 'm de hele nacht aan.

• zoutwatermatroos

Cor,

Zit er een functie op de navtex, waarbij je kan controleren of de ontvangst goed is ? Op mijn NASA navtex wel. Controleer ook of je het filter niet zo hebt gezet dat je geen enkel bericht kan ontvangen. Op mijn NASA kan ik namelijk ook kiesen of ik alleen maar weers berichten wil of ook navigatie berichten etc.

Het kan ook zijn dat als je alleen de Nederlandse kustwacht hebt geprogrammeerd om te ontvangen (P) dat er geen berichten binnen komen soms.

Ik heb dat toevallig afgelopen zomer meegemaakt toen we in Vlieland verwaaid lagen op weg naar Denemarken en ik na een tweetal dagen opmerkte dat ik wel berichten vanuit Duitsland binnen kreeg maar niks van de Nederlandse kustwacht. Ik heb ze toen maar even gebeld en waarempel De medewerker van de kustwacht merkte op dat de computer die de berichten behoort uit te zenden niet goed stond.

Ik kreeg na een uurtje een hele rits berichten binnen die al een aantal dagen “in de wacht” stonden op hun computer.

Even vragen aan een buurman in de haven of die wel berichten ontvangt, dan kan je gelijk al een aantal oorzaken uitsluiten.

Groeten

• JB

In de buurt van Snekermeer ontvang ik prima de NL.

's nachts ook Oostende, engeland, zweden.

Antenne heb ik aan de binnenkant van de boot, tussen de achterkajuit en achterkant boot (zeg maar bij de as van het roer). Boot is van polyester.

Zelfs in huis ontvang in dit (joure).

Het is een Nasa (nieuwe model).

• Cor

Bedankt zeilers hier heb ik wat aan. Toch maar eens een ernstig woordtje met mijn leverancier spreken. Dit is de tweede ontvanger en een vervanger van de Sliva navtex reciever) die het niet deed en een jaar in reparatie was. Betreft nu een Nexus NX 2600 in combinatie met de Silva S15 marifoon. Volgens mij moet er een converter tussen. Volgens de leverancier is dit niet nodig. Op open water zou hij het moeten doen. Ik weet nu beter.

Cor