Discrepantie in formules zichtbaarheid vuurtorens

• Bob

Beste zeilvrienden,

Ik ben me aan het voorbereiden voor het examen Kustnavigatie en maak gebruik van het bekende boek van Toni Rietveld en Adelbert van Groeningen (oudje) en de oefen cd met oude examens. Nu blijkt het boek in de formule voor de zichtbaarheid van een vuurtoren een factor 2,1 aan te houden voor de vermenigvuldiging van de som van wortel ooghoogte en wortel hoogte object, terwijl bij het examen een factor 2 (i.p.v. 2.1) wordt aangehouden?

Dat lijkt een futiliteit, maar in werkelijkheid scheelt het mooi een paar zeemijl op een afstand vanaf 15 zeemijl en gemiste punten voor het examen.

Mijn vraag is, hoe kan dat? De auteurs van het boek zijn inmiddels toch bijna tot autoriteit verheven en je mag toch aannemen dat er een keiharde factor bestaat voor deze formule. Nu heb ik nog alleen één oud examen gemaakt mbv kaart 2593, en ik zal ook nog andere oude examens erop naslaan, maar het is wel vervelend als het boek het ene leert en het examen van het andere uitgaat.

Tweede vraag gaat over het Scheepsvaart Reglement Territoriale Noordzee SRTZ. Ik heb al gegoogeld, maar kan er niet echt een online boekwerk of zoiets van vinden. Weet iemand misschien wel een internetadres?

Hou me van harte aanbevolen.

Met dank,

Bob

• zoutwatermatroos

Bob,

De factor 2 of 2.1 ligt een beetje aan de ooghoogte boven de waterspiegel

Bij een Horizon van 2 mijl gaat men ervan uit dat men op 1.5 mtr ooghoogte zit. Bij 2.1 mijl is dat 1.6 mtr.

Als ik jou was zou ik uitgaan van wat er op het examen gebruikt wordt.

Het SRTZ kan ik je niet mee helpen, Dat hebben we alleen maar in een boek op de brug.

Groeten