gaatjes maken

• Kaptein iglo

Met elke metaalboor is RVS te boren maar je moet dan wel weten wat te doen. In hoofdzaak zijn de snijhoek, toerental, smering/koeling en druk hierbij het belangrijkste. Wanneer je het uit de hand (moet) doen(t) zal dat niet meevallen. Metaalbewerking is een vak en dat blijkt maar weer eens.

Misschien kun je het restant van het afgebroken boortje er inderdaad met een punttangetje makkelijker uit krijgen nadat je er met IMAL of siliconenspray in heb gespoten. Probeer tegen de boorrichting in de boor terug te draaien. (linksom dus)

CCW counter clock wise. Succes en gegroet, K.I.

• willem

in het laatste geval kan je ook proberen het restantje van de gebroken boor met een centerpons kapot te timmeren! maar met een 2mm boortje valt dat zeker niet mee. succes.

• gaadjesvilozoov

Gaat je tegenover de 1e poging en dan eruit tikken lijkt me de enige

werkbare optie.

• kptnPlp

Elektra is mijn vak metaalbewerking niet. Hebben we het over hetzelfde materiaal?

Ik heb pas nog met een handboormachine gaten gefreesd met een tapse frees in een waterdichte RVS-316 elektrakast, voor de kabel wartels. Als ik even de machine liet schieten was het al gebeurd. Het meteriaal werd blauw en het lukte me maar met heel veel moeite en kracht om het gat verder op te boren. Omdat ik er slecht bij kon onder de kuipvloer, was het lastig om kracht te zetten en een konstant laag toerental aan te houden. Die tapse frees was kennelijk niet beschadigd want in een volgend gat deed ze weer prima werk. Of zijn die kasten (Rittal) van een heel ander materiaal gemaakt? Ze worden me als RVS verkocht. De machine was een proffesionele metabo, zo eentje met een volledig metalen huis, 230 volt en geen klopboor of zo maar zo een machine die bedoeld voor professionele metaalberkers (geleend van een metaalvakman).

• h.h.

tis voor mij al lang geleden en bij materialenleer viel ik regelmatig in slaap maar wat ik me bv van 316 kan herinneren is dat het dus ook austenitisch is en niet hardbaar is, ook niet magnetisch trouwens.

Er zijn veel soorten rvs, ook wel magnetische en hardbare maar een elektrakast zal niet van een bv hardbare martenitische rvs soort gemaakt worden lijkt me.

Best intresant vakgebied en had ook wel wat minder kunnen slapen maar red me prima met het weinige wat ik heb kunnen onthouden.

mischien door dat de kast te heet werd het oppervlak groter werd en dan word het ook moeilijker gaat de frees meer glijden dan snijden.

• Matthieu

Dat heb ik ook al geprobeerd… En een gaatje ertegenover lukt niet, da's te krap… Ideeen?!

• richard

Het boortje heb ik gekocht bij de praxis en is bedoeld voor aanrechtbladen. De kop is inderdaad vlakker en zoals h.h. al aangeeft.

Om het boortje er uit te halen kom ik niet verder dan een gaatje aan de tegenover gestelde richting te maken en dan er uit tikken. Als de ruimte te krap is kan je altijd nog de scepterpot los halen. Wel meer werk maar achteraf geen spijt van lelijke gaatjes.

Een ander optie is nog een gaatje te boren in de boor (lijkt mij er lastig) en dan een soort boortje met omgekeerd schroefdraad gebruiken die geschikt is om afgebroken bouten en schroeven te verwijderen.

Succes

Richard

• joep

Wanneer het mogelijk is zou ik het boortje gewoon laten zitten en er vlak boven of onder een nieuw gat boren. Wanneer je een wat diepe put met een drevel erin tikt, pakt de boor beter en kom je er zeker door. Misschien is het mogelijk om een gleufje in de afgebroken boor te frezen of te slijpen en met een schroevendraaier de boor eruit te draaien. Je beschadigt het RVS wel, maar ja, beter dit dan niets.

• raptor

inderdaad kobaltboren. Ik heb er een paar en verbruik ze bijna niet in tegenstelling tot hss-martelboortjes.

Pieter

• zoutwatermatroos

Heb het net even aan onze lasser hier aan boord gevraagd en die adviseert om het eens te proberen met een beton boortje en de boor linksom laten draaien en op kloppen zetten.

Grote kans dat het HSS boortje in stukjes wordt geklopt, of dat het HSS boortje mee komt wanneer je de beton boor al draaiend uit het gaatje trekt.

Succes