gaatjes maken

  • matthieu

    Hoi collega's,

    Ik ben in mijn scepterpot een gaat aan het boren. Deze scepterpot is ongeveer een halve cm dik. Het materiaal is RVS. Ik moet nog ongeveer 1 mm, maar uiteraard is toen mijn hss-boortje afgebroken. Er zit ongeveer 2 a 3 mm aan boortje in vast. Het boortje is iets van 2 a 3 mm. Mijn vraag is nu, hoe verder. Ik wil het boortje er uiteraard uit hebben, maar met een andere hssboor het andere boortje uitboren, dat wil niet zo.

    Wie heeft er een goed idee. Het was een heel gedoe het eerste gat erin te krijgen, dus helemaal opnieuw beginnen zie ik niet zo zitten en staat ook niet zo mooi.

    Wie, o wie?

    Groetjes,

    Matthieu

  • raptor

    voor rvs heb je speciale boortjes. Een HSS is niet ideaal. Verder moet je bij rvs boren niet teveel toeren maken en goed smeren/ koelen met olie. De naam van die speciale boortjes schiet me ff niet tebinnen maar de betere gereedschapzaken hebben ze en weten wat je bedoelt. Het zijn wel prijzige boortjes; ong 4 a 5x zo duur als hss.

    Pieter

  • Hans Fix

    HSS-Co, oftewel HSS-Cobalt, goudkleurige boortjes die ook wel RVS lusten.

    Hans Fix

  • kptnPlp

    Je bedoeld Cobalt boren (HSSE boren)? Die boren perfect in RVS maar kosten een vermogen. Als ik me goed herrinner betaalde ik zo'n 14 euro voor een 5 mm boortje. Die boortjes blijven wel langer dan een gat scherp.

    Als je alleen over HSS kunt beschikken zorg dan dat je voor elk gat een paar boortjes klaar hebt liggen of je moet zelf je boortjes kunnen slijpen. Dat laatste is niet onmogelijk maar vraagt vakkennis en ervaring. Boren slijpen is nou niet het makkelijkste slijpklusje, zeker niet als je dat uit de hand moet doen.

    Een hoog toerental kost voornamelijk booren omdat het RVS te heet wordt, de structuur van het materiaal veranderd dan. Als je dat overkomt kom je er alleen nog maar met een slijptol doorheen. Geen enkele boor komt meer door “verbrand” RVS. Dus: goed koelen met (snij-)olie en een heel laag toerental kiezen.

    Je oude boorpuntje moet je er met een punttangetje zien uit te wurmen, en dat is geen fijne klus als het een maar klein gaatje is.

  • matthieu

    HSS-cobalt, tja die had ik nu ook; goudkleurig. Alleen deze hebben mij echt geen 14 euro gekost… Het moet echter haast wel dezelfde zijn.

    Maar vraag blijft, hoe krijg je ze eruit als het het gat zo'n 2 a 3 mm is en het boordje ook. met een punttang is het daar moeilijk in komen…

    Ik hoord al iemand over en pincet, maar ik denk niet dat je daar enige kracht mee kunt zetten.

    Hopelijk heeft iemand nog en ideeen…

  • richard

    Bij de bouwmarkt kan je ook speciale rvs boren voor bv aanrechtbladen kopen. Zijn wel wat duurder maar zeker geen vermogen. De boor is heeft een wat afwijkende kop en is veel korter dan een gewone boor.

    Met gemak door 4 cm rvs staaf geboord (10mm boor) en de boor ziet er nog als nieuw uit.

    Aangezien ik ook al meerdere cobalt boren en zo versleten had was ik wel erg gelukkig met deze vondst

  • matthieu

    Dat klinkt heel bijzonder. Weet je wellicht nog welke bouwmarkt dat was. En nog ideeen hoe de resten van het boortje te verwijderen?

  • h.h.

    scepterpot eraf halen en aan de andere kant een gaatje boren en eruit tikken of de laatste mm erdoorheen slaan of het restant boortje wat er in zit gloeiend heet

    maken en langzaam af laten koelen en dan met een ander goed boortje verder boren (of lompe methode eerst een ander boortje erop verzieken en dan met een goed boortje alles wegboren)

    Overigens veranderd de structuur niet ,rvs is meestal austenitsch en dat is niet te harden door verhitting.

    ik slijp meestal van een boortje de snijhoek wat vlakker en dan idd rustig

    boren met wat olie.

    goedkope boortjes zijn af en toe ook goudkleurigmaar die zijn goed voor hout ofzo daar heb ik nog geen gat mee kunnen boren.

  • J.B.

    Probeer eens een afgebroken figuurzaagje.

    JB

  • matthieu

    hee, dat zijn ideetjes. Deze ook in de boormachine zetten, of gewoon lekker mee pielen?