Veiligheid van opblaasbare reddingsvesten

• M.

Hmmm in de Zeilen van deze maand staat een stukje van een meneer die met self inflatable te water ging maar het ding blies zich niet op. Deze meneer heeft het gered maar het zet mij wel aan het denken. Mijn zoon (6 jaar) draagt zo'n ding van Secumar en hij kan absoluut nog niet zwemmen. Zullen we hem toch maar weer een stoffen vest aan doen? Zijn die wel veilig? Wij hebben hem ooit laten zwemmen in het stoffen Besto vest en daar was hij ook gewoon in verzopen (door golven over zijn hoofd) als wij er niet bij waren geweest. Het vest was prima voor zijn gewicht dus daar lag het niet aan. Wat zijn jullie ideeen hierover?

M.

• erik

Een stoffen zwemvest met een kraag zijn voor kinderen m.i. het veiligst/ best. Je weet zeker dat het kind blijft drijven mits juiste maat e.d..

Door de kraag blijft het hoofd op de golven drijven (in rugligging) waardoor het kind geen last van overslaande golven heeft (als het goed is althans). Aan boord met minder weer geeft een stoffen vest ook warmte. Een stoffenzwemvest moet wel goed aangedaan worden, dus met kruisbanden.

• marksvrijheid

eens, in nood ben je zelf nauwelijks in staat het touwtje te vinden als het vest niet opblaast. een goed en passend vast vest is het veiligst denk ik. als jouw zoon 6 is, kun je hem toch snel op zwemles doen? daar kan je als het kind het aan kan zelfs eerder mee beginnen

• Kaptein iglo

Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de situatie wanneer je je kind welk zwemvest aan laat trekken. Overigens lijkt het er volgens de bijlage op dat het zwemvest in dit bedoelde artikel niet nat genoeg is geworden waardoor de zouttablet niet is opgelost en het vest niet geactiveert is. Verder heb ik als ervaren duiker een beetje mijn twijfels over het ca. 1 minuut onder water blijven zonder daar op voorbereid te zijn is dat redelijk lang. Het lijkt meestal veel langer dan het werkelijk is. Ook dat het slachtoffer zomaar 3 meter zinkt (met alle lucht in de kleding) lijkt me sterk. Slachtoffer geeft zelf al aan dat hij gedesorenteerd was.

Feit blijft (en daar schrik ik wel een beetje van) dat zijn vest niet geactiveerd werd op het moment dat hij het echt nodig had. Groet. K.I.

• BerT

Mijn kinderen moesten een reddingsvest aan tot ze konden zwemmen.

Daarna 2 opblaasbare kindervesten gekocht.

Allebei in het water gesprongen.

1 werkte er, de oudste!

Ik zou het wel weten als mijn kind niet kan zwemmen! Behalve op zwemles doen.

• M.

>> Behalve op zwemles doen.

Hij staat op de wachtlijst voor zwemles. Als het goed is ergens eind april beginnen. Maar ja, dat maakt nog niet dat hij komende zomer kan zwemmen :D

>> Ook dat het slachtoffer zomaar 3 meter zinkt (met alle lucht in de kleding) lijkt me sterk

Ik heb ook wel eens gedoken en ik vind 3 meter behoorlijk ver. Overigens is het bij ons in de haven niet eens 3 meter diep volgens mij. Het gebeurde toch in een haven?

>> Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de situatie wanneer je je kind welk zwemvest aan laat trekken.

Wanneer zou jij dan welk vest aan doen? Tijdens het varen een stoffen en in de haven het opblaasbare ding? Daar is hij ook vaak aan het spelen in de speeltuin enzo en dat werkt niet zo lekker met zo'n enorm vest aan.

Maar goed, dat stoffen Besto vest was echt goed van maat en ook goed aangetrokken met kruisbanden. Toch spoelden de golven over zijn hoofd en het was gewoon een mooie zomerdag dus niet eens heel erg heftig ofzo. Wat is dan een goed stoffen vest? We hadden een Helly Hansen Kidsafe maar daar begint hij behoorlijk tegen het gewicht aan te zitten volgens mij. Is er ook zoiets in een grotere maat?

M.

• Richard

Ik heb vorig jaar het automatisch opblaasbare vest van mijn zoontje (5 jaar) vervangen door een schuim-vest. Het idee dat hij naar de bodem zou zakken als het automatische vest niet op zou blazen, werd te sterk. Het viel me op dat er enorme comfortverschillen zijn tussen de verschillende schuimvesten. De besto racingbelt special met extra zacht schuim is het duurst maar zit prima. Hij is er trots op. Voor een koopje op marktplaats. Tijdens een (onvrijwillige) test bleef hij mooi drijven.

• KptnPlp

Automaten zijn beslist niet beter dan conventionele vesten, ze zijn alleen maar confortabeler.

Het mechanisme van automaten vraagt regelmatig onderhoud. Verzuim je dat zijn ze zelfs veel onbetrouwbaarder dan conventionele vesten.

Automaten zijn ook veel kwetsbaarder, ze kunnen makkelijk lek geprikt worden of anderszins beschadigd raken, zeker door kinderen die zich doorgaans wat wilder en onvoorzichtiger bewegen dan volwassenen.

Om deze redenen hoort een kind van zes een conventioneel vest te dragen, automaten worden uitsluitend geadviseerd voor volwassenen. Een goed kindervest heeft extra riemen hebben die om de benen gaan zodat het kind er niet uit kan schuiven.

En geloof mij niet maar vraag het eens aan een veiligheidsdeskundige (van de overlevingscursus) of lees het eens na in een boek over het onderwerp. Al deze bronnen zeggen het zelfde: Knderen geen automaat!

• marksvrijheid

mjn kinderen dragen vanaf dat we op de parkeerplaats zijn (vlak bij het water) hun zwemvesten, alleen als zij onder toezicht de glijbaan verkiezen, gaan die dingen uit. vanaf “hun geboorte” weten zij niet beter. en zodra het kan op zwemles, dat betekent voor de oudste per nu…

ben het met plop eens, in paniek lijken 10 seconden onder water ook op een minuut, als je dt ook nog eens door de paniek je energie verkeerd inzet, ben je gauw klaar (bijvoorbeeld de verkeerde kant op zwemmen….) 1 minuut moet je maar eens timen met je adem in, als er niets aan de hand is, is dat best te doen :)

• M.

>> mjn kinderen dragen vanaf dat we op de parkeerplaats zijn (vlak bij het water) hun zwemvesten, alleen als zij onder toezicht de glijbaan verkiezen, gaan die dingen uit. vanaf “hun geboorte” weten zij niet beter.

Oh ja dat gaat hier ook zo! Hij mag niet naar buiten zonder aan zelfs. Het was dus alleen sinds vorig jaar zo'n self inflatable van secumar. We gaan toch maar weer over op een vast vest. Hopen dat hij nog in zijn Kidsafe past en anders kopen we een nieuwe. Hij is alleen nu 19 kilo dus kopen we dan 10-20 of 20-30 kilo?

M.