Storing boegschroef

• Skipper

Gisteren na een (lange) winter mijn boot weer gebruikt.

Nu blijkt mijn boegschroef slechts één kant op te werken.

De boot heeft de winter in het water doorgebracht en voor de winterstalling heeft hij goed gewerkt.

Is er in techneut op dit forum die mij kan vertellen wat er mis is?

• BJ

Lijkt me heel moeilijk om dat zo op een afstand te kunnen bepalen. Een ‘hij doet het niet’ is namelijk nogal vaag. Joystick/besturingsknoppen nagekeken?? Bedrading gecontroleerd?? Corrosie misschien??

• Skipper

Ik heb zowel binnen als buiten een knopje en hij werkt bij beide niet.

• BJ

Bedrading gecontroleerd?? Gekeken of de contacten misschien gecorrodeerd zijn?? Accu rechtstreeks op de motor van de boegschroef aansluiten?? Relais overbruggen?? Een deskundige erbij halen??

• freebird

Als beide schakelaars voor de zelfde richting het niet doen dan zou ik naar het relais kijken, of luisteren. Je moet het kunnen horen klikken. Als het stil blijft kan het kapot zijn of de bedrading van de schakelaars voor de betreffende draairichting is los. Klikt het wel maar de schroef gaat niet draaien dan kijken naar de (dikke) bedrading naar de motor.

Meten kan ook, er moet 12V (of 24V) op de motor staan bij geactiveerde schakelaar.

Groet,

Jaap

• erik

Bekijken of het een electrisch probleem is of een mechanisch probleem (het apparaat zelf) of evt. allebei. Meerdere oorzaken zijn mogelijk dus … .

Het lijkt me dat je er een monteur bij moet halen.

• Cor

Vorig jaar weigerde ook onze boegschroef. Wij hebben een Vetus. Oorzaak om de uiteinden van de bedrading aan de Joystick waren draadhulsjes geklemd. Hierop brak de bedrading af. De bedrading bestaat uit weinig stugge draadjes.

Een paar keer op en neer bewegen en de draden zijn door.

Indien je een Vetus hebt controleer de uiteinden van de bedrading van joystick stekkerverbindingen en het relais.

Cor

• Sindbad

Met dit verhaal MOET de oorzaak bij een gezamenlijk punt liggen (aangezien de beide joysticks hetzelfde probleem geven). Verder doet de motor het dus wel.

Het enige kan dan nog zijn dat het relais of de aansluiting daarbij kapot is. Ik kan niets anders bedenken. Dus opzoeken; bedrading bij relais nakijken en anders het relais repareren of vervangen.

Succes

Pieter

• raptor

een boot met een boegschroef is senior-proef.

Pieter