brandblussers: voorschriften

  • ruud

    Beste medeforummers,

    Heb inmiddels 4 jaar oude brandblussers aan boord, maar las in een advies folder over gas van de KNRM, dat geadviseerd wordt deze iedere 2 jaar te laten keuren.

    Bij mijn weten is keuren zeker zo duur als nieuwe aanschaffen (laagste prijs gezien voor een 2kg ABC / poeder blusser ongeveer 26 euro).

    Weten jullie wat de voorschriften zijn, en wat verzekeringsmaatschappijen hanteren? Is iedere merk goed om aan boord te gebruiken, of zijn speciale (gecertificeerde) merken verplicht? (die je dus weer in de watersportwinkel vindt, en 2x zo duur zijn, als de huis-tuin-en-keuken blusser van de Gamma?)

    Wat doen jullie? (vervangen? keuren? hoeveel jr?).

    Bedankt voor jullie advies, Ruud.

  • BJ

    Mijn verzekeraar stelt geen eisen anders dan de wettelijke. Het BPR vereist bij mijn weten alleen een brandblusser voor snelle motorboten en zegt niets over merken en/of types. Er is dus geen verplichting voor zeilboten

    Daarnaast hebben we het ‘gezonde verstand’ en dat verschilt van persoon tot persoon. Het is redelijk bekend dat je met een 1kg blusser niks kan beginnen dus ga je voor minimaal een 2kg en je kan gewoon een Gamma of Halfords blusser nemen, hoeft geen dure Vetus of Allpa te zijn ;)

    Periodieke keuring?? Tja…. da's een lastige.. ik zal eens kijken hoe oud mijn blussers zijn….

  • RB

    Om de 2 jaar keuren is wel te adviseren. Ook de verzekering is hier erg blij mee.

    Zorg wel, dat je kunt aantonen, dat je de blusser hebt laten keuren als je hem ooit een keer nodig hebt en er ontstaat alsnog schade aan je boot.

    Een blusser van 2 kg lijkt mij erg klein. Zo'n ding is na enkele seconden al leeg.

    Denk meer aan een 6 kg schuimblusser. Neem zeker geen poeder, want de nevenschade is aanzienlijk door al het rondvliegende poeder (zout).

    Bij het activeren van een poederblusser kun je ook gelijk al je elektrische apparatuur vervangen, omdat de corrosie toeslaat.

    Een blusser bij een watersportzaak lijkt me erg duur. Kijk eens wat rond op internet en vergelijk de prijzen.

    Gr. RB

  • raptor

    ik heb al jaren een 2kg blusser met een metertje dat nog steeds in het groen staat. Ik ga er steeds van uit dat hij dan nog goed is. Is dat wel een juiste verwachting?

    Pieter

  • Take

    Dit geeft in ieder geval aan dat het drijfgas op druk is. Mocht je hem nodig hebben, houdt hem dan wel eerst op zijn kop, door langdurig staan / hangen zijn de zware delen uitgezakt en hebben bij blussen geen effect.

  • Kaptein iglo

    Mijn verzekering eist een (goed) gekeurde brandblusser aan boord. (Ik heb er twee aan boord want polyster brandt goed) Dit betekend dus een goede kwaliteit brandblusser van voldoende capp. en jaarlijks keuren. Het jaarlijks keuren laat ik meteen doen met de keuring van de brandblussers op het werk. Goedkoop en goed. Als je ooit een brandje heb geblust met een handbrandblusser weet je hoe belangrijk het is dat je een goede blusser aan boord heb. Dat de manometer groen aan geeft zegt niet zo veel. Als de manometer defect is lijkt het of deze blusser voor de rest van je leven in goede staat is en dat is dus echt niet het geval. Veel wijsheid toegewenst. Groet K.I.

  • willem

    Bij keuren van blussers op het werk zag ik dat de blusser op een weegschaal werd gezet.

    Als de manometer in het groene gebied staat en de staat fisueel goed is plakken ze er een sticker op met datum.

    Is de druk te laag, wordt hij weer op druk gezet met ?? Is meestal het geval bij een verbroken zegel. Dus meter in het groen blusser goed.

    Willem P

  • schieper

    Volgens het ANWB handboek voor zeilen worden 2, 2kg blussers aangeraden. Een voor het blussen van motorbranden en een 2e binnen handbereik.

    Heb er zelf een van de gamma en een van de watersportzaak en het enigste vesrchil is dat die van de gamma wat meer roest maar of dat nu zo een probleem is?

    Maar wij dubben ook steeds over keuern en die twee jaar en kopen iedere nu en dan eens een nieuwe als ze ergens in de aanbieding zijn.

  • richard

    willem schreef:

    >

    > Dus meter in het groen blusser goed.

    Bij een poederblusser kan het poeder ook nog aangekoekt in de tank zitten. Dan doet de blusser ook niet zo veel bij brand.

    Een schuimblusser is niet altijd vorstbestendig, iets om rekening mee te houden als je hem in de winter aan boord wil laten.

  • Ronald V

    wij hebben twee blussers aan boord, en kopen iedere 2 jaar een nieuwe.

    dit beteken dat er altijd een redelijke nieuwe blusser aan boord is.in een test van de ANWB een paar jaar geleden bleek dat veel 2KG blusser tot 20 jaar oud allemaal werkte.1kg blussers bleken een hele slechte inverstering.

    met een poeder blusser kun je een isolatie deken leggen zo dat je over je brand haard naar buiten kan vlugten. daar is nog veel meer blusmiddel aan wezig.

    groeten een mede zeiler.