Wie kan mij helpen met de Nederlandse vertaling van “velocity made good” ?
velocity made good - Also VMG. Actual boat speed after adjusting for such factors as current and leeway.
VMG kan inderdaad op 2 manieren toepasbaar zijn. Het kan ten opzichte van de wind zijn (als je aan de wind vaart geeft de vmg de snelheid weer wanneer je recht tegen de wind in zou varen. Dit natuurlijk het zelfde als je ruime wind vaart dan geeft de vmg de snelheid wanneer je recht plat voor de lap zou varen).
En als je het gebruikt voor een waipoint dan geeft vmg de snelheid recht op je doel af terwijl je op dat moment niet recht op je doel afvaart.
velocity made good - Also VMG. Actual boat speed after adjusting for such factors as current and leeway.
Lijkt mij de snelheid die overblijft nadat de zaak gecorrigeerd is voor stroom en drift. Is de vraag alleen even wat je als uitgangssnelheid neemt maar ik gok op de snelheid door het water. Hmmm… maar wat is dan het verschil tussen de VMG en de groundspeed?
Het ligt er maar met wat je meet.
Bij een windmeter: Deze meet de schijnbare wind. De elektronica weet de richting van de ware wind (ten opzichte van de lengteas van het schip) en kan dus eenvoudig de VMG uitrekenen.
VMG = Snelheidschip * Cosinus (ware windhoek)
Maar dit gaat niet altijd goed. Zodra we te maken hebben met drift of stroom, is de vaarrichting niet meer in de lengterichting van het schip en klopt de rekenpartij van de windmeter niet meer.
Bij een gps:
Deze navigatie elektronica heeft een VMG in huis die uitgaat van de COG en SOG (koers en snelheid over de grond) gegevens van de GPS. Dit heet “VMG waypoint” of VMC (Velocity Made Course). Die geven dan altijd de juiste VMG.
Om met deze twee gegevens te gelijk te rekenen en goed te interperteren, vind ik te moeilijk. Zodra ik gelijk of weg vaar van het waypoint ga ik overstag. En ik zie wel hoe het uitpakt.
Cor
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?