stroef zeilen in en uit

  • Frank

    Ik heb momenteel een gibsea 422 te koop staan. Het koopcontract is ondertekend. De keuring heeft plaatsgevonden. De keurmeester heeft echter ondervonden dat de bewegingsinstallatie van het rolfok alswel van het grootzeil te stroef werken.

    Met het rolfok hebben we nooit problemen gehad. Het is wel altijd werken geweest om hem in en uit te rollen maar met behulp van de lier is dit nooit problematisch geweest.

    Het grootzeil is echter wel steeds lastiger in en uit gegaan.

    Voor de verkoop dient dit in orde gemaakt te worden. Mijn vraag is nu: hoe soepel moet het in en uithalen van de zeilen gaan? Mag dit met lier of moet het uit het losse handje ook lukken (zonder wind dan natuurlijk).

    Iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken om het soepeler te laten gaan? Beetje kruipolie doet wonderen?

    Ter info:

    De boot is geerfd waarbij er de laatste 3 jaar slechts sporadis 1 a 2 keer per jaar mee is gezeild.

  • jeroen

    Spuit wat teflon in de rail.

  • andre

    Inrollen met een hoge valspanning gaat ook zeer moeizaam. Mogelijk is het een idee om de valspanning te verlagen. (doen wij ook altijd)

    Inrollen op de lier is niet bevordelijk voor het materiaal

  • Cor

    Frank,

    Wij weten niet wat voor een merk roller en mastrolsysteem je hebt, maar met de lier in en uit is zeker niet de bedoelig. Neem eens contact op met de dealer die toendertijd Gibsea verkocht. Zover ik weet de Dufourdealers in Muiden of Noordschans.

    Cor

  • richard

    Uitrollen op de lier is inderdaad niet de bedoeling. Je kan de boel makkelijk kapot trekken als er iets hapert. Controleer het rolmechanisme van de trommel, misschien zijn de lagers droog of kapot, of de afsluitrubbers erg stroef geworden.

  • raptor

    zwaar hijsen grootzeil kan 2 oorzaken hebben: -mastgroef/rail is vuil; zeil gaat eerst makkelijk omhoog maar al ras steeds zwaarder; schoonmaken groef en karren/leuvers; teflonolie doet wonderen. -toproller zit vast of loopt zwaar; dit is het meestal als een zeil zwaar te hijsen is; zeil is direct almoeizaam omhoog te krijgen en heeft al snel een lier nodig; mast plat of misschien bij een brug of zo toproller demonteren en vervangen.

    Rolfok moet met de hand te bedienen zijn anders: -inwendige taatslagers kapot of onmundige hoge spanning op voorstag. Verminder stagspanning een beetje en als het dan soepel gaat was het dat. Blijft bediening zwaar dan topwartel en trommel demonteren en kapotte delen vervangen.

    Pieter

  • kptnPlp

    Zo'n Gibbsea heeft toch een rol grootzeil?

    In dat geval denk ik eerder aan een lager probleem of zoiets. Vergeet niet dat er veel rommel in de markt is, met veel te lichte lagers. Alleen het vervangen van de lagers helpt dan een poosje. Die fabrikanten vertellen je steevast aan dat er te veel spanning op staat maar dat is natuurlijk onzin. De statische spanning valt in het niet ten opzichte van de dynamische spanningen die tijdens het zeilen ontstaan. Natuurlijk speelt de statische spanning wel een rol maar in zwaar weer is dat maar 20% of zelfs minder van de piek belasting die dan ontstaat. De gerennomeerde merken kunnen die belastingen wel aan en blijven jaren goed en licht lopen. Het kan dus wel goed gemaakt worden maar dan kost het wel een beetje meer.