Air windgenerator

  • erwinB

    wij hebben een air windgenerator aan boord.

    De molen met de drie wieken, de hoge opbrengst maar het vele geluid.

    Vorig jaar lag er een Zweedse boot in de haven met dezelfde molen, maar de molen draaide lekker geruisloos rond.

    Heb geprobeerd met de man te praten en te vragen hoe hij dat klaargespeeld heeft, maar hij sprak noch Engels, noch Duits en mijn Zweeds liet het even afweten.

    Heb al gehoord via via dat het mogelij is de wieken stiller te laten draaien door met een fijn schuurpapiertje de voorzijde van de wieken iets af te ronden of door de wieken te polijsten. Heb de info echter niet uit eerste hand, dus vandaar mijn vraag : iemand hier ervaring mee ??

  • paulus

    Zelf niet die ervaring, maar hier http://www.rietpol.nl/ weten ze er alles van. Zelf een Rutland 913. Die is lekker stil…

  • erwinB

    ok, bij rietpol weten ze er alles van.

    Maar rietpol is een verkoper van die spullen. Het enige dat zij willen is verkopen.

    Zij gaan waarschijnlijk beweren dat het absoluut “not done” is om aan de wieken te schuren en dat het veel beter is om een stel nieuwe stille wieken aan te schaffen.

    Maar … ik zal ze in alle geval de vraag eens stellen.

  • raptor

    herrie van windgeneratoren komt zelden van de wieken (bij kleintjes dan). Het is hooguit een beetje gesis dat je met polijsten nog iets kunt verminderen. Meestal is er een dynamische of statische onbalans en dan gaat het ding in zijn lagers jutteren en dat maakt een rommelende tot ratelende herrie en staat het hele ding op zijn fundament te schudden. statische onbalans is zelf wel te testen door het ding windstil op te stellen en te kijken of de wieken in iedere stand blijven staan en ze niet altijd naar een zelfde plek draaien. Kortom: is het ding rondom overal even zwaar. Dynamische onbalans is lastiger zelf te testen. Meestal zal dit wel goed zijn als de wieken allemaal precies in hetzelfde vlak draaien tov de centrale as. Uittesten met een vast punt waar de de wieken langs laat draaien. Als de wieken 2 mm uit het vlak staan is dat al een behoorlijke dynamische onbalans.

    Pieter

  • erwinB

    waar en niet waar : als de wieken in onbalans zijn maakt het ding geluid.

    Maar het is algemeen geweten dat de Air generatoren herriemakers zijn. Als je alleen op je ankerplek wil liggen, zet je gewoon dat ding aan en de andere boten maken zich uit de voeten. :-)

    Het lawaai wordt veroorzaakt door het snijden van de lucht. Doordat de wieken vooraan ook scherp zijn, zullen zij de lucht in 2 snijden i.p.v. de lucht aan de voorzijde mooi af te buigen. Tot daar de theorie …

    Maar ik had graag in contact gekomen met iemand die er practische ervaring mee heeft.

    PS : de nieuwe modellen maken een hoop minder herrie. De vorm van de weiken werd namelijk gewijzigd.

  • raptor

    een propellor die door de wind wordt aangedreven kan redelijk stil zijn mits de bladen de goede vorm hebben; grote hoek bij de as en verlopend naar vlak bij de uiteinden. Als de wind langs de bladen herrie maakt is dat turbulentie die op de propellorbladen slaat op delen van het blad en is het dus feitelijk een prutsding die ook lang niet het rendement haalt wat mogelijk is met het gegeven bladoppervlak want waar turbulentie zit is geen aandrijving. Verdikking van de voorrand kan een geluidsreductie geven daar de turbulentie fijner wordt en ook dan iets achter het blad komt maar het rendement neemt nog verder af; een verkeerd gevormde propellor blijft een verkeerde vorm houden. Kennelijk hebben de nieuwere generatoren een betere bladvorm als ze stiller zijn.

    Pieter

  • erwinB

    De Air zijn alom gekend en geroemd voor hun grote opbrengst, en uit ondervinding weet ik dat dat zo is. Ik heb namelijk een Victron batterijconditiemeter aan boord en kan dus exact zien hoeveel de generator geeft. Bij een beetje wind, zit je al gauw aan de 10Amp.

    En je hebt gelijk … de wieken hebben een grote hoek aan de as en verlopen vlak naar de uiteinden. Maar de wieken zijn aan de voorzijde even scherp dan aan de achterzijde en snijden dus de wind in 2 ipv de wind mooi aerodynamisch te openen en te laten afvloeien. En het is dat snijden dat je hoort.

    Let wel … ik spreek niet over het verdikken van de wieken aan de voorzijde, maar wel van het afronden van de wieken aan de voorzijde.

    Maar ik ben op zoek naar iemand met praktijkervaring.

  • kptnPlp

    Loop eens binnen bij een modelvliegclub. Die gasten weten precies hoe je een propellor prepareerd met vijltjes en schuurpapier. Die jongens maken o.a.gebruik van een z.g. propellorbalans om hem exact uit te balanceren en zo een hoger rendement te halen. Zowel onbalans als herrie zorgen voor een lager rendement, een deel van de energie wordt immers in lawaai omgezet.

    Een ander aspect is dat je altijd voor voldoende belasting moet zorgen om te voorkomen dat het toerental onbegrenst toeneemt. Er moet ook een mechanisme zijn dat de molen stilzet bij harde wind.

  • erwinB

    goed idee. Kan ik eens doen.

    > Een ander aspect is dat je altijd voor voldoende belasting

    > moet zorgen om te voorkomen dat het toerental onbegrenst

    > toeneemt. Er moet ook een mechanisme zijn dat de molen

    > stilzet bij harde wind.

    –> het toestel zorgt zel voor een begrenzing en stilzetten kan ook met deze molens. Dus dat is geen probleem.

  • raptor

    het lijkt me leuk om te horen welke oplossingen je gaat toepassen en wat de resultaten zijn. Houdt ons op de hoogte svp.

    Pieter