Voor-/nadelen AIS-B

  • ZeilDude

    Interessant artikel in ECDIS-Today over voor- en nadelen van AIS Class B in de praktijk.

    http://www.ecdistoday.co.uk/content/corpAttachments/AW/ET17_web.pdf

    Pagina 28+29.

  • richard

    Dat het artikel eindigd met de slot zin: Als het wat te druk is laat je als groot schip gewoon alle class-B uitzendingen verdwijnen door de schakelaar om te zetten. (vrij vertaald).

    Helaas zeggen ze alleen niet of dit vaak gebeurt. Er lijkt weer sprake te zijn van schijnzekerheid, net als bij bijna alle radar reflectors..

  • Arjan

    Ik ga zo'n Sea Me reflector aanschaffen. Lijkt mij veel beter.

  • Paulus

    Leuk zo'n artikel, maar nu de praktijk: Als een groot schip een horde AIS zenders in vaart, zal er in de stuurhut toch iets meer gebeuren dan het uitzetten van de ontvangst van de class-B signalen. Op zijn minst besluit men heel goede uitkijk te houden. Er is dan al heel veel gewonnen. En aan ‘onze’ kant hebben we het schip waargenomen, zien de koers en snelheid en kunnen het oproepen en afspreken wat er gaat gebeuren. Alweer winst. Bovendien zal het zelden zo druk zijn, behalve als een groot schip een wedstrijdveld kruist.

    In alle normale gevallen (enkele schepen die de koers van een jacht kruisen zoals bij de maasmond) zal men het door een jacht uitgezonden signaal zeker waarnemen en kunnen gebruiken. Ook de verkeersleiding heeft daar iets aan. Ik vaar met slechts een AIS ontvanger, heb nog geen grote schepen ontmoet die AIS uit hadden staan en heb in enkele gevallen (bij mist en slecht zicht) het grote voordeel van AIS kunnen benutten: Je kent naam en MMSI van de andere partij en kunt het schip rechtstreeks aanroepen. Op de Oostzee meegemaakt in plotselinge mist (ik vaar zonder radar) dat ik een schip op de AIS waarnam en via de marifoon de geruststelling kreeg dat men ons op de radar prima zag en een veilige koers voorlag.

    Da's andere koek dan rillend te zitten wachten of alles wel goed gaat komen terwijl je een schip niet ziet, maar wel eng dichtbij kunt horen…

    AIS is deel van het veiligheidspakket en niet meer dan dat. Maar ik wil het niet meer missen en heb plannen een class-B transponder mee te nemen.

  • BJ

    Als je de eerste regel van het artikel leest dan gebeurt er steeds minder aan boord van grote schepen:

    “YACHTS have always been second class citizens as far as big ships are concerned. Most ship watchkeepers would like to ignore yachts and there is a growing feeling of, well its only a yacht so it will get out of my way.”

  • Paulus

    Dus jij bent er zo een die alleen de koppen leest… :D Als je de rest ook leest zie je dat de kans ongeveer 80% is dat je met AIS wordt opgemerkt als je zelf passief blijft. Vind ik al mooi meegenomen, MAAR: AIS is TWEErichtingverkeer. Dus als je een alarm instelt op alles dat binnen 10 mijl komt heb je in normale gevallen een half uur om met de grote jongens te chatten door je marifoon voordat je overvaren wordt. Dit alles nog steeds zonder ooit om je heen te hebben gekeken. Pure winst dus, want natuurlijk houd je continue uitkijk… Die visser die geen AIS heeft zie je dan ook meteen. Het feit dat men op de brug steeds meer op de electronica vertrouwt ipv op uitkijk is m.i. juist een reden om als de bliksem te zorgen AIS aan boord te hijsen… scheelt weer!

  • Edward

    Helaas heeft -vrijwel- geen enkele visser AIS aan boord.

    Niet verplicht en men heeft aannemelijk kunnen maken dat dit uit concurrentie-overwegingen niet gewenst is: collega-vissers weten dan exact waar je vist en dat wil men niet. Goede vangstplekken houdt je voor je zelf.

    Waarmee ik niet wil zeggen dat AIS onzin is. Zeker niet. Maar wees er wel van bewust dat er een grote vloot rondvaart die alleen op oog en radar ziet en wordt gezien.

    grt,

    Edward

  • Paulus

    Daarom zou ik ook eigenlijk misschien wel radar moeten hebben. Maar je kunt niet alles aan een klein zeiljacht hangen. Het houdt een mens scherp en laten we blij zijn dat zeilen een bezigheid blijft waarbij je nog volledig op jezelf bent aangewezen als het er op aan komt. De risico's beperken kan. Uitsluiten niet. Daarom wordt er ook zo veel geluld hier en da's ook wel gezellig, want ik heb alweer in geen weken gevaren…