Speedy stitcher

• Paulus

Iemand ervaring met zo'n ding?

• Sindbad

Zo noemen ze mij op de huisartsenpost :), maar buiten dat: wat is het?

• Paulus

Tja, de grootste slagers zijn artsen. Weet ik, ik heb er een paar in de familie die gapende wonden graag grondig dichtnaaien. Dit apparaat zou daar bij kunnen helpen. Googel er maar eens op. Ligt bij watersportwinkels in het schap. Is volgens leverancier handige tool bij (nood)reparaties aan zeil, maar ook banden en webbingmateriaal, waar je anders niet zomaar bij kunt. De leverancier kan me van alles vertellen, maar ik hoop op wat praktijkervaring hier…

• Wiegert

Naar mijn mening een heel handig apparaat om zware doeken mee te naaien. Zelf vele malen gebruikt o.a. een keer 5 meter achterlijk genaaid.

Het werkt als volgt:

Het apparaat heeft een gewaxte draad in het handvat dat door een gat in de punt van de naald loopt. De naald steek je door de te naaien delen en dan trek je zoveel draad eruit als de lengte van het te naaien oppervlak. Hierna trek je de stitcher weer terug, het draad loopt dan nog door het gat en steek je het op een andere plek door het zeil. Steek de naald helemaal door en trek het dan iets terug hierdoor komt er een lusje aan de andere kant van het doek, waar ook het losse eind van het draad zich bevindt. Dit losse eind steek je door het lusje, vervolgens trek je de naald er weer uit en steek je het op een andere plek door het zeil enz.

• Sindbad

Ziet er leuk uit (Google); enig idee idee hoe eraan te komen Wiegert? En wat-ie kost? Alleen via buitenland te bestellen?

• Paulus

Dank je Wiegert, dit was wat ik effe wilde weten.

Een dikke € 20,= bij div. watersportzaken. Ook online in NL te bestellen. Let op doc: dit spul is NIET steriel…

• Sindbad

Haha; niks is steriel bij huisartsen. Dit is precies mijn ding denk ik.

• Evert Jan

Ik heb zo een ding aan boord. Voor noodreparaties tijdens grote oversteken lijkt het me ideaal. Anders is het voor je zeil een stuk beter het even bij een zeilmaker langs te brengen. Gaat sneller, wordt netter en laat niet van die grote gaten in je zeil achter.

Bij mij aan boord heb ik het een keer geprobeerd. Helaas is het zeil bij ons zo dik en stug dat na drie steken de draad was doorgesleten. Ik heb toen plechtig beloofd dat het zeil voortaan gewoon naar de zeilmaker mag.

Evert Jan

• Paulus

Welja, lekkere dikke naald erin… veel plezier!

• Take

Een aantal dingen is al gezegd, het is handig voor noodreparaties, te koop bij de meeste watersportzaken o.a. dekker watersport voor 19,35 euro, maakt wel grote gaten, gaat moeilijk door dikker materiaal en het resultaat oogt slordig. Wat ik nog toe zou willen voegen is dat “speedy” niet echt een juiste benaming is. Voor een metertje speedystitchen moet je wel de tijd nemen.