zeilboot met strijkbare mast

• Rens Machielse

Ik zoek voor m'n dochter een zeilboot (4 - 6 meter) met ophaalbaar zwaard & strijkbare mast. Weet iemand welke types & merken hieraan voldoen?

Alvast bedankt voor de hulp!

• RonaldL

splash of flash

• mazdstreikvilozoov

ALLE boten in deze categorie hebben een strijkbare mast……

• Cor

Ja, op de wal maar niet voor de brug op het water.

Rens licht je vraag toe! dan kunnen we wellicht beter helpen.

Cor

• Sindbad

mazdstreikvilozoov schreef:

>

> ALLE boten in deze categorie hebben een strijkbare mast……

Sniewaar. Ik had een 12 voetsjol; en die had een steekmast. Verstaging zet je met een bindsel vast.

En zo zijn er meer. Wel te strijken, maar niet alle even eenvoudig.

Pieter

• Rens Machielse

Bootje is voor ons nieuwe huis aan het water in IJburg: 3 bruggen onderdoor en dan het IJmeer.

'k Heb inmiddels een Stern gekocht met ophaalbaar zwaard en strijkbare (houten) mast….

• marksvrijheid

hai, die 12 voets jol past wel beter bij jouw nieuwe hoed :)

• Sindbad

Ja….

• Remco M

Nou…ik kan zelf in m'n eentje de houten mast van mijn Stern niet strijken, zeker niet op het water. Is het een aangepaste mast?

• kptnPlp

Ja maar zijn ze ook varend te strijken? Ik denk dat het dan ineens bar tegenvalt.

Op veel kleine bootjes raakt het tuig hopeloos in elkaar verstrengeld als je het probeert, of raakt de helmstok onklaar of is de maststeun niet sterk genoeg als de mast zijwaarts wil bewegen (onverwachte golf o.i.d.). Bij bepaalde categoriën is het echt onbegonnen werk om op het water te strijken en bij andere bootjes is prima te peddelen met gestreken mast maar moet je even aanleggen om de mast te strijken of weer te zetten.

Stom dat ze in Friesland daar geen oog voor hebben. Daar moeten alle kleine boten strijken bij bruggen. Boten die dat niet kunnen hebben pech of moeten lang wachten en dan snel achter een groot jacht aan glippen.