CmapECS en GPS-muis

• Erik en Ella

Vraagje aan de techneuten hier;-)

We zijn in het bezit van het programma CmapECS en willen hiervoor een GPS-muis kopen. Werkt een zgn. Sirf 3 gps-muis hierop of welke raad je ons aan.

Zijn er nog andere voordelige Programma's die op de Cmappen werken en die meer voordelen geven dan CmapECS? We horen het graag.

• freebird

Sirf zegt iets over de chip die in de muis zit om de satellieten te kunnen ontvangen en niets over de verbinding met de pc.

Eerst de hardware: de muis moet op de pc worden aangesloten, dat kan met RS232 (9-polige stekker, niet meer aanwezig op moderne laptops), PS-2 (rond stekkertje, idem) of usb. Ook kan het draadloos met BlueTooth maar dat moet dan ook in de pc zitten.

Dan de software: Meestal moet er een driver worden geladen die wordt meegeleverd met de muis. En dan kan meestal elk navigatie programma er mee werken.

De driver zorgt er voor dat de usb aansluiting (of de BT verbinding) naar een interne windows poort wordt gezet (Com:1, Com:2, enz.). Het navigatie programma moet de data kunnen ontvangen op die windows poort en dat is meestal in te stellen in het programma. Klopt dit allemaal dan gaat het prima.

Van CmapECS weet ik, maar ik heb niet de nieuwste versie, dat het een beetje lastig is om de Com poort in te stellen. Moet met een apart configuratie programma.

Groet,

Jaap

• Marc

Ik heb gezien, dat dit programma met bijna altijd aan de praat is te krijgen met elke goed verbonden GPS. Ik geef de voorkeur aan een handheld, in mijn geval een garmin -voor 12 v en batterijen-, want dan kan bij een algehele stroomstoring ik toch gewoon met GPS-navigatie naar huis.

Goedkoper dan gratis bestaat niet. Op de beurs, bij zo'n superlux navigatieprogramma zoek ik even een pasgebouwde jachthaven op in Portugal en/of Turkije; dan blijkt meestal dat in die allernieuwste versie nog steeds niet meer recente kaarten zitten als in die al weer jaren oude Cmap kaarten….

Nee, er zijn geen andere programma's die met het Cmap-kaartenbestand kan werken.

Ik zou bv graag AIS in dit programma willen hebben. Ik kan dat met Seaclear, maar het is zoveel lastiger werken met dat programma, dat ik er geen zin in heb om ‘t te starten. Ik zit veel liever op dek en navigeer door om me heen te kijken. En om de zoveel tijd even een paar seconden een blik op ’t scherm om te zien of wind en stroom me nog op koers houden.

MoR

• willem

Zie voor GPS ontvanger www.navishop.nl Globalsat MR350 PS 2. Is een waterdichte rondkijkende ontvanger. € 95,00 incl.Ik heb hem op het hek en werkt perfect (met winGPS van Stentec)

Willem P

• JB

Volgens mij kan Maxsea ook met Cmap overweg.

Gewoon even google gebruiken.

• Erik en Ella

Beste Jaap,

Sorry voor het late reageren. In ieder geval bedankt voor de uitleg en we gaan vanmiddag een GPS-muis kopen. Installeren zal geen probleem zijn, maar zijn benieuwd hoe het instellen van een com-poort gaat verlopen. Je hoort er nog van.

Gr Ella en Erik

• Ella en Erik

Hoi Freebird.

Heb de GPS-muis gekocht en deze werkt ( te zien met testprogramma). Zoals je aanhaalde krijg ik deze niet geconfigureerd met CmapECS. Welke configuratieprogramma heb je hiervoor?

Gr Erik

• Ella en Erik

Niet meer nodig;-))) Het is gelukt en alles werkt perfect!

• freebird

Mooi zo!

Groet,

Jaap