Bepalen dikte/breeksterkte schoten

  • schieper

    Ik will wat nieuwe schoten en vallen aanschaffen maar vraag me af hoe ik de breeksterkte kan inschatten. De dikte van het touw is een ding maar er zijn allemaal mooie nieuwe kwaliteiten en als ik een dynema touwtje neem, kan het wellicht een maatje dunner!

    Ik heb oa een spi van 50m2 en de boot doet 3500 kg. Hoe kan ik bepalen hoe strek licht weer schoten mogen zijn?

  • marksvrijheid

    las dat je op zoet gaat? waar ga je liggen? op de meeste rollen staat de breeksterkte aangegeven, kijk maar eens rond bij de betere winkel (in r dam zit een echte touwwinkel, mariniersweg geloof ik, weten ze alles)

  • Cor

    Ik heb nog nooit een val of schoot kapot kunnen trekken. Wel heb problemen gehad met slippende lijnen in klemmen en St Lieren. Omdat de diameter en de lijn door slijtage na een paar jaar veranderde.

    Cor

  • kptnPlp

    Staar je niet blind op breeksterkte. Bijvoorbeeld Dyneema is ongeschikt als schoot. Het kinkt te makkelijk en raakt dus makkelijk in de knoop. Ook snijdt een dunner touw makkelijker in de handen. Aleen al om de laatste reden (comfort) zijn schoten meestal veel dikker als noodzakelijk. Schoten zijn ook zo gemaakt dat ze niet makkelijk branden in je hand als je ze per ongeluk laat schieten.

    Elke touwfabrikant heeft een web site, daar kun je vinden welke touwsoort voor welk doel gemaakt wordt en waarom. Mag ik voorstellen dat je hun deskundige advies ter harte neemt.

  • schieper

    Bedankt voor jullie reacties.

    Wat ik eigenlijk bedoelde te vragen is hoe ik weet hoe zwaar de schoot/val moet zijn die ik nodig heb. Mijn boot is dik 20 jaar oud en toendertijd hadden ze nog niet zo mooie dingen als dynema denk ik… dus aangezien ik toch een aantal dingen van het lopende wand wil vervangen, kan ik wellicht een aantal zaken dunner en dus lichter uitvoeren… Dus hoe bepaal ik de breeksterkte die ik nodig heb?

  • Henk

    In dit geval denk ik dat je de vallen bedoelt.

    Hoewel het bij de vallen minder om het comfort gaat bij het vasthouden dan bij een schoot, moet je wel rekenig houden met de diameter die b.v. in de klemmen van jouw boot passen.

    Een te dunne val zal in een klem niet meer vast gehouden worden of bij een te grote belasting gaan slippen.

  • Cor

    Dyneema wordt gebruikt door wedstrijdzeilers bij vormvaste zeilen en als alles telt.

    Ik weet niet hoe sterk je bent, maar een normale val van 8mm kan al 1800 kg hebben en gaat in jouw geval 20 jaar mee. De zelfde breeksterkte heeft 4mm Dyneema 75 val. Maar of die 20 jaar mee gaat? en in je klemmen past zoals al tweemaal eerder is aangegeven waag ik te betwijfelen. Maar je zou kunt kiezen voor de helft lichtere maar 8mm Dyneema. Breeksterkte 4800 kg. met wat minder rek. Dyneema is bijna driemaal zo duur. Je hebt nogal wat lengte nodig.

    Van mij mag je.

    Cor

  • schieper

    We laten de boot dit jaar in Dinteloord liggen… Tis wel niet het echte zeilwerk maar wat beter te kombineren met je privee leven omdat dan vrienden wel weer mee willen. Tja, dan worden de mannen van de mietjes gescheiden!

  • erwinB

    voor de schoten van je spi : kijk gewoon naar het comfort.

    Hoe dikker je gaat, hoe meer comfort bij het trimmen.

    Maar … hoe dikker je gaat, hoe meer het gewicht een invloed gaat hebben op de vorm van het zeil. Bij weinig of geen wind gaat de schoot doorhangen en voorkomen dat de spi bol blijft staan.

    Naar de treksterkte moet je echt niet kijken : lang voordat de schoot doorbreekt is de spi al uit zijn lijken gevlogen.

    Voor die spi van 50m2 zou ik gaan voor schoten van 10mm (comfort).

    Je kan eventueel ook nog een setje lichtweer lijntjes van 6mm bijkopen. Die kan je gebruiken als je zeker weet dat er een flauw windje gaat staan.

  • Blue Loeks Marine

    Voor het berekenen van de kracht op het zeil is onderstaande tabel goed bruikbaar.

    Hoogste waarde nemen en vermenigvuldigen met het aantal vierkante meters. Als

    vuistregel voor de vereiste breeksterkte goed bruikbaar met een ruime veiligheidsmarge.

    De kracht in het zeil wordt overigens niet alleen naar de schoot geleid, maar ook naar het stag, mast etc.

    Windkracht Omschrijving Windsnelheid Winddruk

    Beaufort m/s N/m² - (kgf/m²)

    4 matige wind 5,5 tot 7,9 20 tot 40 (2,0 tot 4,1)

    5 vrij krachtige wind 8,0 tot 10,7 41 tot 74 (4,2 tot 7,5)

    6 krachtige wind 10,8 tot 13,8 75 tot 123 (7,7 tot 12,5)

    7 harde wind 13,9 tot 17,1 125 tot 189 (12,7 tot 19,2)

    8 stormachtige wind 17,2 tot 20,7 191 tot 276 (19,4 tot 28,2)

    Hopelijk is hiermee uw vraag beantwoord, maar overweeg het gebruiksgemak van een dikkere schoot, passend op lier en door de blokken.

    Met vriendelijke groet,

    Blue Loeks Marine

    www.blueloeksmarine.nl