Beste mensen,
1)
Wie de laatste weken de verkeerspost Schiermonnikoog d.m.v. de marifoon heeft uitgeluisterd, zal vaak de melding hebben gehoord dat de diepte in het Plaatgat
onbetrouwbaar is geworden.
Meer dan eens werden schepen die al het Plaatgat in waren gevaren terugverwezen naar het Westgat.
Bij het verschijnen van de laatste dieptestaat
http://www.hydro.nl/pdfs/DPTH.pdf
wordt duidelijk waarom…
Waren we tot dusver een diepte van 3.20 meter boven Lat gewend in het Plaatgat, we moeten het nu doen met 1.40 meter! Weliswaar staat er 1.8 m. voor het
midden van het vaarwater tussen de PL3 en PL5, maar wie dat stukje onlangs heeft gevaren weet hoe ongelooflijk nauw het daar is geworden…
Als uw thuishaven Lauwersoog is zult u het Plaatgat vrijwel altijd rond LaagWater bevaren. Let er op, want zelfs met een diepgang van 1 of 1.2 meter moet u nu, als er sprake is van enige golfslag, al op gaan passen.
2)
De betonning van het Plaatgat en van het Westgat is dus weer verlegd. Plaatje:
http://www.filo.nl/users/nopoints/plaawes2.jpg?zsp
3)
Ook de uitmonding van de Osterems in de Eems heeft een aardige draai gekregen. Plaatje:
http://www.filo.nl/users/nopoints/osterem3.jpg?zsp
Ik denk dat we hier niet of nauwelijks hoeven af te wijken van onze gewone routes. Maar het is goed niet in verwarring te worden gebracht door de veranderde posities van tonnen.
4)
Tenslotte herhaal ik hier maar even een ouder bericht over de Zuid-Oost-Lauwers. Niet iedereen bleek daarvan op de hoogte.
Het stuk tussen Lauwersoog en Borkum over het Wad is met bijna 2 mijl en minstens een half uur bekort:
http://www.filo.nl/users/nopoints/zol2akl.jpg?zsp
5)
Het is de vraag of de veranderingen onder 2) en 3) de 1812 kaart van half maart 2008 nog zullen halen. Officieel niet, in ieder geval.
vrgr henkm
==
Ook in 2008 wel wekelijks/dagelijks bijwerkte kaarten:
http://filo.nl