Ingevreten schroefas en schroef

  • Zeiler

    Bij controle van de schroef en schroefas zag ik dat de schroefbladen aan de rand hier en daar wat waren ingevreten of gecorrodeerd. Tussen schroef en buitenlager was de as over ca. 3 cm ingevreten, aan een zijde. Het leek alsof iemand had geprobeerd er gaatjes in te boren van zo'n 4 mm . Het lijkt op een heleboel beginnende boorgaatjes. Vaak zitten er pokken op de as op die plaats, maar dit verschijnsel heb ik nog nooit gezien. As en schroefas zijn ca. 25 jaar oud en ik controleer ze beide ieder jaar. De anode, die om de schroefas is geplaatst, zit er vlakbij, aan de andere kant van het buitenlager. De anode gaat vele jaren mee, maar dat was altijd al zo. Ik verbaas me dus over dit nu optredende verschijnsel. Weet iemand een oorzaak en een oplossing ?

    Zeiler.

  • Cor

    Enkele mogelijkheden

    Andere ligtplaats? nieuwe steigers? andere buurman? gebruik of ander gebruik van walstroom? wat veranderd aan de motor of elektrische installatie?

    Cor

  • richard

    Zeiler schreef:

    >

    > De anode gaat vele jaren mee, maar dat was altijd al zo.

    Dat kan ook betekenen dat hij zijn werk niet goed doet. De anode moet geschikt zijn voor het vaarwater. Maak hem ook geregeld vrij van de gele of witte oxidelaag die zich soms op de anode vormt

  • KptnPlp

    Dat en controleer ook of de annode wel goed elektries kontakt maakt met de schroefas. Meet eventueel de ohmse weerstand tussen het annode oppervlak en de schroef met een eenvoudig ohmmetertje (3 euro in de rommelbak van de Praxis). Zo'n metertje is ook handig om batterijen te checken zolang als het nog niet stuk is…. (De mijne doet het nu al drie jaar).

  • Joop

    Andere antifouling?? Vaargebied ,anders dan…

    Cor gaf het al aan , een of andere verandering aan je boot of omgeving ??

    Joop

  • Zeiler

    Vaargebied en jachthaven zijn de laatste 10 jaar niet veranderd. De boot ligt op het Ijsselmeer en we varen de laatste jaren twee maanden op zee. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik twee seizoenen een andere antifouling heb, die van Hempel, tinvrij, maar wel koperhoudend geloof ik. Als dat invloed heeft, dan kan ik nog niet begrijpen, dat zowel het roestvrij staal als de bronzen schroef daardoor zou worden aangetast.

    Iemand soortgelijke ervaringen met Hempel ?

    Zeiler

  • Zeiler

    Een goede tip. Ik zal de weerstand meten.

    Inmiddels een nieuwe as gekocht, want terplaatse van het lager en de afdichting was de oude as teveel gesleten. De nieuwe as heeft een extra anode op de moer, bij de schroef.

    Zeiler

  • Erik en Ella

    Onze as is watergekoeld en afgesloten middels een Volvoseal. De seal is al een keer verplaats ( te zien) en hij lekt zeer weinig op de seal. Na een klein beetje volvovet blijft de seal een beetje lekken.

    De seal zal vervangen moeten worden, maar nu is onze vraag. Vreet zo'n seal in de as? Zou de lekkage verholpen worden door het vervangen van de seal? Of in het ergste geval: Moet de as dan vervangen worden? (25mm) Heeft iemand een idee wat zo'n as ongeveer kost?

  • Sindbad

    Ligt eraan. Ik heb een paar jaar geleden mijn as laten vervangen (40 mm > 42 mm) en de koker laten uitboren, en schroef erbij laten balanceren; kostte 1200 euro uit en thuis, maar past weer als een bus. Is dus wel “op maat”; een as “uit het rek” zal goedkoper zijn. Maar allich zal je lagering of koker ook ingesleten zijn; ik denk dat ja altijd beide moet vervangen.

  • Zeiler

    Mijn oude as liet duidelijk sporen van slijtage zien bij de ouderwetse pakkingbusafdichting, hoewel er nog geen sprake was van lekkage. Ook bij het rubberbuitenlager was de as zichtbaar ingesleten. Een nieuwe as van 25 mm en 1,5 m lengte (Vetus) kostte mij ca. 200 euro.

    Zeiler.