geschil

• Peter

Tot mijn schrik constateer ik dat ik niet echt duidelijk ben geweest in mijn vraagstelling. Als je mijn vraag koppelt aan de eerder gestelde vraag wordt het duidelijk(er).

Het gaat me niet om de tarieven die haveneigenaren hanteren voor hun klanten (de booteigenaren, dus), maar om het tarief waarmee haveneigenaren of verenigingen worden geconfronteerd. Een vereniging of havenexploitant moet voor het wateroppervlak dat wordt gebruikt voor de jachthaven een vergoeding betalen aan de eigenaar. Indien de eigenaar de staat is, gebeurt dat via De Domeinen, die daarvoor met de gebruiker een gebruikersovereenkomst sluit. Onze (kleine) watersportvereniging heeft van Domeinen vernomen dat binnenkort marktconforme prijzen gehanteerd gaan worden, hetgeen voor onze vereniging betekent dat we zes maal zoveel moeten gaan betalen!

Om te kunnen bepalen of de prijs inderdaad marktconform is wil ik graag vergelijkingsmateriaal. Wie kan me daaraan helpen????

• erik

Je vraagt een hoop. Waarom neem je niet gewoon zelf contact op met die andere verenigingn, namens je eigen vereniging.

• richard

Je kan ook bij andere waterbeherende instanties informeren, gemeente, waterschappen of provincie.

• Cor

Ik probeerde je vraag al eerder te redden door aan te geven: dit is wat de havenexploitant of vereniging betaalt en niet wat je als ligplaatshouder betaalt.

Prachtig voorbeeld van een verkeerde interpretatie van een vraag waardoor er een nieuwe, overigens goede vraag ontstaat.

Simpel gezegd wat ik uit informatie van uit onze vereniging hoor jullie hebben altijd te weinig betaald en je bent niet de enige. De Domeinen zijn :Z geworden.

Cor

• Edward

Ah, kijk. Dat is een heel ander verhaal.

De overheid is goed bezig! Las ergens dat Staatsbosbeheer op Texel de erfpacht met een factor 10(!!) wil gaan verhogen. Daar komt onherroepelijk een hoop gedonder over omdat het duingebied betreft waar een behoorlijk aantal vakantiewoninkjes staan. En dat worden dan wel heel dure huisjes….

Dit gaan ze óf in de minne schikken óf het wordt een gang naar de rechtbank. Denk het laatste.

Wellicht niet helemaal hetzelfde, maar er zitten ongetwijfeld veel overeenkomsten in: overheid, forse verhoging, legitiem, te weinig betaald de afgelopen jaren, inflatiecorrectie over 30 jr……

wellicht iets om in de gaten te houden of uit te zoeken.

• BJ

Is allemaal niet zo vreemd natuurlijk. De overheid heeft het fenomeen marktwerking ontdekt en bovendien moeten de salarisverhogingen van de ministers ergens van betaald worden… ;)