lijm voor onder water

• Cor

De wijzen komen uit het oosten :) twee zielen een gedachte.

Cor

• Sven Heesterman

Ah, goed om nog even te noemen heren! Maar het zal wel even duren voor sika is uitgehard, het oppervlak dat aan de lucht is blootgesteld is klein tov het totale volume aan kit dat moet uitharden.

• Peter

Sika hard niet uit maar polymeriseerd onder invloed van een kathalisator. De kathalisator voor een polyurethaankit zoals sikaflex is gewoon water. Gewoonlijk is dat waterddamp uit de lucht. Sikaflex polymeriseerd dus ook prima onder water.

• Sven Heesterman

Heb je dat getest? Alle literatuur die ik ben tegengekomen heeft het over uitharding onder invloed van vocht uit de lucht of het materiaal. Uit het rvs zal weinig vocht vrijkomen dus moet het via de kier worden opgenomen…

• Peter

Ik schat dat je op mijn bijdrage in de andere vertakking reageert?

Een kathalisator start slechts het polymerisatie proces. Als het eenmaal begonnen is gaat het ook door zonder de kathalisator. Daarom hoeft het ook niet door het materiaal gemengd te worden. Het reeds gepolymeriseerde materiaal fungeert min of meer als kathalisator voor het nog niet gepolymeriseerde materiaal. Dat is eigenlijk een iets te simpele uitleg maar goed genoeg voor op dit prikbord.

Is het je nog nooit opgevallen dat een eenmaal geopende tube sikaflex binnen afzienbare tijd volledig polymeriseert, en na een paar weken al weggegooid moet worden?

Dit alles staat los van het feit dat ik mijn schip voor zo'n klus even droog zou zetten. De problematiek speelt dan niet en je kunt overal goed bij en zonder zwembroek.

• PeterZ

Heren dank,

Ik ga Sikaflex inzetten. Ik had hier nog niet aangedacht maar gezien de iegenschappen lijkt het me goede oplossing. Het zal wel een kliederboel worden om het aan te brengen maar dat geld voor de meeste lijmen ook.

Peter

• Frans

Ik heb hel goede ervaringen met sikaflex

Het hecht boven en onde water en zefs op vette en gladde oppervlakken

Voor uitharden is geen lucht nodig, wel vocht en dat is voldoende onder water

Wel even kijken naar het type sika, er zijn er een paar soorten van

• Fred

Ik zoek een goede lijm die voor zwembadtegeltje, die zijn losgelaten en ook meteen de naden voegt

• b.a.w.bos

lijmen onderwater van staal op beton en staal op staal graag wat advies hierover

• Alex

je reageert op berichtjes van vier jaar geleden (februari 2008). Wellicht een nieuw onderwerp hierover openen? Klik op Nieuw Bericht links bovenaan.