lijm voor onder water

• PeterZ

Bij het vervangen van mijn roerlagers kreeg ik naast de nieuwe lagers ook twee RVS bussen geleverd. De bedoeling is dat deze bussen precies in het lager passen en om de bestaande roeras worden geplaatst.

Dit laatste blijkt een probleem, de bus past wel om de as maar het lukt me niet om deze blijvend vast te lijmen. Inmiddels is voor de 2de keer de verbinding losgeraakt en de bus uit het lager geschoven.

Wie heeft ervaring met het lijmen van metaal op metaal onder water? Welke lijm is hiervoor geschikt. De lijm moet vullend zijn (+/- 1mm speling tussen as en bus) en bestand tegen blijvende onderdompeling in zoet en zout water.

Peter

• BJ

Hmm.. geen hands-on ervaring maar ik weet van het bestaan van epoxy die onder water uithardt. Misschien is dat een bruikbare oplossing?

• Theo

Hoi Peter

Kijk eens op onderstaande site,

http://www.verbindenonline.nl/smartsite26655.htm?goto=28615

lukt het niet via deze link ga dan naar www.nil.nl

nieuwe publikaties- Lijmen van metalen

Groet:Theo

• Sven Heesterman

Waarschijnlijk is verschil in uitzettings coeffiecient de basis van het probleem. Epoxy is waarschijnlijk niet de beste optie, is niet flexibel genoeg.

Tegelijkertijd kan flexibiliteit een probleem blijken omdat er grote krachten op kunnen komen… Bison heeft een redelijk taaie 2comp polyurethaan lijm die wellicht in aanmerking komt. Alternatief kan ook vision repair zijn, een 2 comp epoxy die een tikje taai/flexibel is.

Om zonder plaatjes iets echt meer te zeggen is moeilijk. Is het mogelijk een combinatie te maken tussen lijmverbinding en mechanisch verbinden?

Sven

• BerT

Door de druk in de roerkoning blijven de lagers zitten.

Niet lijmen dus.

• PeterZ

Jammer maar niet waar. De lagerbus schuift langs de roerkoning omhoog uit het lager.

• PeterZ

Mooi (technisch) document. Maar ik mis namen en rugnummers.

Ik zoek echt een merk en type. Ik heb geen zin in experimenteren na 2 mislukte pogingen.

Peter

• Sven Heesterman

Vraag je nu een oplossing met handleiding aan de forumleden die eigenlijk bij de leverancier vandaan had moeten komen?

• Sindbad

Open deur waarschijnlijk, maar heb je aan Sikaflex etc gedacht? Is flexibel en ijzersterk tenslotte.

• Cor

Peter,

Kijk eens naar de mogelijkheden van Sikaflex.

Cor