stuurautomaat voor wielbesturing

  • Swil

    Heren en dames zeilers,

    Zijn alle stuurwiel-stuurautomaten geschikt voor alle typen stuurwielen? M.a.w.: krijg je dat altijd aangesloten op de stuurstand/stuurkolom?

    Ik snap dat je rekening moet houden met sterkte van het apparaat in relatie tot de bootlengte enz. Maar het gaat mij erom of het altijd fysiek past op de stuurkolom, of moet je eindeloos veel boren, slopen etc.

    Wat een dure apparaten trouwens (nieuw). Zouden jullie in het kader van bovenstaande ook tweedehands (marktplaats etc.) aanraden? Of is de kans dat je iets incompleets krijgt erg groot?

    Dank voor jullie hulp.

    Swil

  • BJ

    Van Autohelm/Raymarine weet ik dat ze op alle reguliere stalen stuurwielen passen. Of ze echt overal op passen weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het een behoorlijke klus wordt om de zaak op een ouderwets houten stuurwiel te schroeven.

    Naar mijn persoonlijke ervaring is Marktplaats.nl etc. een prima bron voor stuurautomaten. Uiteraar vraag je de verkoper wel ff om de zaak te demonstreren ;)

  • Cor

    Swil,

    Ik durf je hier geen zinnig advies over te geven. Want de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden zijn legio. Op het forum van de BZC zag ik ongeveer een week geleden de volgende advertentie:

    ST4000 MK2 drive unit voor Wheelpilot en tevens de bijbehorende ST4001 bedieningsunit. De apparatuur is 3 jaar oud maar is maar 1 jaar echt in gebruik geweest. Nieuwprijs: ongeveer 750 euro Vraagprijs: € 385,=

    Voor contact gegevens www.maritin.nl

    Bel of mail Martin hij heeft veel kennis van zaken wat stuurautomaten betreft.

    Cor

  • Kaptein iglo

    Pas hier mee op!!! Ik heb proefondervindelijk ervaren dat het echt heel veel uitmaakt welke Sturk of Sturinamer je toepast. Aanvankelijk was ons zeilschip (11 meter 4,5 ton) stuurwiel uitgerust met een Autohelm ST4000. Hier was ik niet tevreden over. De boel er af gehaald en een nieuwe Raymarine stuurautomaat uit de USA laten komen (scheelt met een beetje geluk 40%) Nu de Autohelm S1 stuurautomaat met (S1) stuurcomputer en wat een verschil ! Dat is niet normaal, wat dat uitmaakt. Vanaf dat de spanning er op wordt gezet (dus ook niet ingekoppeld) kijkt de S1 mee welke roeruitslag invloed heeft op de koers verandering. Op het moment dat deze daadwerkelijk wordt ingekoppeld weet ie dus extact welke roeruitslag ie moet geven om op de juiste koers te komen. Geen geslinger geen nerveurs gestuur meer meteen op koers en dat blijft ie. Met gain en seastate misschien een beetje bijstellen maar vaak is dat niet eens nodig.

    Na het wiel de mooiste uitvinding. Mijn zeilmaat met vergelijkbaar schip heeft nadat ie met mij een stukje meegevaren heeft meteen het zelfde gedaan en we zijn nog steeds hartstikke blij met deze keuze. Het wordt helemaal leuk met de draadloze afstandbediening maar dat is het toetje. Succes met je keuze. Groet, K.I.

  • Sindbad

    Kaptein iglo schreef:

    >

    Het wordt helemaal

    > leuk met de draadloze afstandbediening maar dat is het

    > toetje. Succes met je keuze. Groet, K.I.

    Je bedoelt, dan hoef je helemaal de boot niet meer op. Sta je op de kant te sturen. Vrouw en kinderen wel mee? En zelf op terrasje met afstandsbediening…..; glaasje lampolie erbij, wie doet je wat…

  • Hans Fix

    Oh, een ST 4000 zonder roersensor?

    Hans Fix

  • Cor

    Je hebt gelijk, vaar zelf ook met een S1 met roterydrive ( ingebouwde ketting aandrijving van stuurmotor naar stuurstand). Het calibreren en het afstellen op het vaargedrag van de boot vond ik best wel lastig. Het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een helmstokautomaat. De boot? en de vraag omschrijving van Swil in aanmerking genomen durfde ik geen goed advies te geven en laat het graag aan Martin over, die veel ervaring met stuurautomaten heeft. De aanbieding van Martin is een mooie binnenkomer om in gesprek te komen.

    Cor

  • Sven Heesterman

    Wubbo, eat your heart out!

  • Kaptein iglo

    Het is natuurlijk wel balangrijk dat je geen dode slag in het stuurwiel heb, anders is ie kansloos. (Shit mij baard staat in de fik, weer die lampenolie en mij pijp). Groet k.I.

  • Cor

    Hi,Hi Onder de koude douche met die handel. Je eigen douche natuurlijk :)

    Cor