fluxgate kompas autohelm

  • h.h.

    Weet er iemand hoe de de volgorde ( van de kleuren)is van draadjes in een autohelm fluxgate compas ? ik heb een autopilot (ah 4000 )die soms raar doet en die draadjes zijn eruit getrokken door de vorige eigenaar ,ik heb ze toen weer aangesloten maar heb het vermoeden dat er 1 of meer niet goed zitten.

  • Kaptein iglo

    Of de fluxgate zit 180 graden verkeerdom gemonteerd. Uitgebreide technische informatie is te vinden op de site van Raymarine. (ook oude modellen). Succes en gegroet. K.I.

  • h.h.

    De aansluitvolgorde staat er niet op die side omdat het niet de bedoeling is om het draadje uit de fluxgate te halen, tenminste ik heb het niet kunnen vinden.

    meestal geeft die ong 70 graden verkeerd aan en af en toe goed en slaat dan meteen op hol.

  • kptnPlp

    Ik heb zo iets wel eens gehad met een Raymarine fluxgate compas op een 24 volt boordnet. Door een verkeerde levering had ik een 12 volt versie gekregen. Het kompas ging niet kapot maar gaf wel voortdurend rare waarden.

  • h.h.

    Maar deze geeft consiqent verkeerd aan en af en toe goed wat ik eigenlijk vraag is of er iemand bereid is ff zijn kompas open te schroeven en de volgorde van de kleuren draadjes op te schrijven, zijn er 6 als ik het me goed herinner.(dacht dat er iets meer pinnetjes waren er zit een spatie tussen ergens)

    Zal nog eens kijken naar voltage maar hij zat bij een 12 v stuurunit.

  • Jan

    Kleuren heb ik helaas niet voor je.

    Maar, soms wel, soms niet werken duid meestal op wat anders.

    Bedrading is wel goed aangesloten (anders deed het het nooit).

    Kwetsbaar punt is de interne bedrading, rond fluxgate.

    Klinkt als een kabelbreukje / los contact.

    Ik zou eerst daar gaan kijken.

    Jan

  • h.h.

    Heb zoiets ook bedacht maar kan er niet veel aan zien het rare is dat heel af en toe die de goede waarden aan geeft(en dan stuurt die zichzelf verkeerd) maar dat de stuurautomaat het wel goed doet als de kompaswaarde er ver naast zit ik vond dat wel best maar de laatste tijd begint die meer te wisselen en dan stuurt die alle kanten op.

    mischien maar kompas laten controleren bij raymarine als ik eens in nl ben.

    die draadkleuren controleren kon ik ook hier doen.

    In ieder geval bedankt voor adviesen.

  • Peter

    Heb je het kompas recentelijk nog gecalibreerd? Sommige fluxgate kompassen verliezen hun calibratie tabellen als de spanning er een tijdje af is geweest. En als er aan gesleuteld is kan het ook geen kwaad het eens opnieuw te calibreren. Vooral zaken dicht bij het kompas (zoals een verplaatst draadje of stekkertje) kunnen de kalibratie verstoren.

  • h.h.

    dat kan ik nog eens proberen idd heeft de boot tijdje stilgestaan zonder accu en daarna begon het gezeur is nog steeds geen verklaring dat die altijd al ong 70 gr verkeerd aanwees maar gebruik dat ding toch niet als kompas moet alleen beetje recht varen.

  • Kaptein iglo

    Die (metalen) blikken soep bij het fluxgatekompas weghalen misschien?