Rolstoel op zeilboot

  • Valerie

    Dag allen,

    Ik wilde graag een dagje een zeilboot huren met 6 personen. Eentje daarvan zit echter in een rolstoel en ik kan niet zo snel een verhuurder vinden waar de mogelijkheid (met name ruimte) om een rolstoel aan boord te krijgen. De zeilboot zou dan ook een toilet moeten hebben welke met een rolstoel te bereiken is…

    Indien er geen mogelijkheid is zullen er 4 gaan zeilen en 2 dus niet. Van die 4 zijn er 2 die veel zeilervaring hebben maar dit is wel van 15 jaar terug. Beiden zijn nog in lichamelijk goede conditie hoor, maar maakt het dan uit wat voor soort zeilboot je huurt? Het is een verrassing, anders zou ik het ze natuurlijk zelf vragen.

    Hoop dat iemand me kan helpen, het is voor eind april.

    Groetjes, Valerie

  • Mar10e

    Hai Valerie,

    Ik weet niet waarom die persoon in een rolstoel zit – kan hij/zij er ook uit of niet? Zo ja dan is de oplossing de stoel ingeklapt meenemen en aan boord zo goed & kwaad als het gaat zonder stoel. Afhankelijk van de handicap is dat wel of niet haalbaar.

    Er zijn misschien wel zeilboten aangepast op rolstoelgebruik (al weet ik alleen van motorboten, bijvoorbeeld http://www.watermelody.nl/ met dank aan google) maar dan heb je het niet over een gewoon zeilschip maar een (groot) aangepast schip wat je waarschijnlijk niet privé kunt huren. Een ‘regulier’ zeilschip is hartstikke rolstoel-onvriendelijk.

    Mijn vader heeft een zeetjalk van pakweg 20x5 mtr. waarmee hij gaat charteren, maar hij heeft het rolstoel-vriendelijke idee gelijk laten varen (no pun intended). Is gewoon niet haalbaar; gangboorden moeten veel te breed worden, gewone trap kan niet, op- en afstapplaatsen moeten geschikt zijn, binnenruimte laat het niet toe …

    Misschien kun je informeren bij het Landelijk Bureau Toegankelijkheid?

    Als jullie (helaas!) maar met 4'en gaan dan maakt wat je huurt op zich niet zo veel uit, al zou ik niet iets gruwelijk groots kiezen. Belangrijker dan het type schip is waar je gaat zeilen, en onder welke weersomstandigheden …

  • kptnPlp

    Vergeet de goedbedoelde onzin van martiene en ga eens praten met mensen die wel weten waar ze het over hebben. Hier bijvoorbeeld: http://www.zonnetij.nl/

  • Mar10e

    Ik hou ook van jou, Plopske :-)

    Als deze zonder bemanning te huur is ga ik morgen iemand heeeeel blij maken met die link (nu te moe om het na te lezen).

    Overigens begrijp ik van TS dat dat ook haar bedoeling is, en geen charter met kapitein e.d..

  • Mar10e

    Toch even snel gekeken, maar dit is wat ik in m'n 2e alinea schreef:

    “Er zijn misschien wel zeilboten aangepast op rolstoelgebruik (al weet ik alleen van motorboten, bijvoorbeeld www.watermelody.nl/ met dank aan google) maar dan heb je het niet over een gewoon zeilschip maar een (groot) aangepast schip wat je waarschijnlijk niet privé kunt huren. Een ‘regulier’ zeilschip is hartstikke rolstoel-onvriendelijk.”

    Ik begrijp uit de post dat het niet de bedoeling is om met bemanning te huren (dan heb je tenslotte snel genoeg iets gevonden via google ed) maar zelf met groep vrienden te gaan zeilen.

    Jammer, niemand blij bellen morgen. Nu écht tukken!!

  • André

    ik dacht dat kabouters goed konden timmeren…maar deze slaat het plankje al weer mis :)

  • Mar10e

    Dat hoeft niet per sé; ik maak de aanname dat Valerie niet wil charteren.

    Dat deed ik omdat je ten eerste charters makkelijk kunt vinden via google en div. organisaties en ten 2e omdat een vriend van een vriend van mij na een ongeluk in een rolstoel terecht is gekomen en ook graag weer eens zou zeilen op een schip waar hij niet zonder stoel zou moeten.

    Maar ik kan er helemaal naast zitten met die aanname, en dan heeft Ploppermans helemaal gelijk met die link :-)

  • Sindbad

    Ach; Plop heeft soms gelijk maar wel wat gebrek aan manieren. Een echte zeebonk zullen we maar denken dan…

  • Sven Heesterman

    Ik denk eerder een namaak vijverpropje dan echte zeebonk…

  • marksvrijheid

    niet doen!!! ;)