Melkfett

  • Cor

    Melkfett schijnt prima op zoetwater te voldoen. Wie heeft er ervaringen mee ? Zijn er problemen met het niet willen hijssen bekent? Hoe is het eventueel weer te verwijderen?

    Wat is het verschil tussen melkfett en uierzalf?

    Cor

  • Sven Heesterman

    Ha Cor,

    Ik vaar alweer 4 seizoenen met uierzalf, bevalt me prima. Ik heb begrepen dat uierzalf wat ontsmettingsmiddelen bevat en melkfett niet. Verder is melkfett geloof ik iets minder stug als uierzalf, misschien vergelijkbaar met uiercreme.

    Ik heb afgelopen seizoen iemand gesproken die melkfett gebruikt, is net zo tevreden als ik.

    Bij mij in de haven hebben ze geen problemen met hijsen maar ik hoor ook verhalen van havens waar het niet is toegestaan. Bij mij wilden ze de eerste keer nog dat ik iets tussen de hijsbanden en de romp deed tegen besmeuren van de banden maar inmiddels hoeft dat ook niet meer. Ik zou het even vragen voor je de romp ermee volsmeert. Heb ook verhalen van uit de banden glijden gehoord maar nooit uit eerste hand.

    Ik was erg benieuwd naar de resten na het seizoen. Het schoonspuiten is in een wip gebeurt en alle zalf wordt weggespoten. Let er wel op dat ze alles raken, ik had deze keer wat resten en die zijn dan wat moeilijker te verwijderen.

    Ik breng het spul zo dun mogelijk aan met een plastic plamuurmes. Heb ook au bain marie verwarmt en met een blokwitter geprobeert maar dat werkt niet lekker, koelt te snel af. Misschien gaat melkfett beter met kwast.

    Sven

  • Mar10e

    Ik heb 2 jaar geleden een ‘testblokje’ melkfett gekregen maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet kapot van was.

    Aangebracht op roerblad om eens te kijken wat er allemaal wel of niet aan zou groeien. Ik kreeg een keurig harig dekentje in een prachtig groene kleur, aanzienlijk meer dan aan de rest v/h onderwaterschip (waar sikkens chloorrubber op zit).

    Misschien niet goed aangebracht oid - heb destijds een dun laagje over de chloorrubber heen erop gezet. Kan je op zich niet veel verkeerd mee doen lijkt me, en het bleef prima zitten. Iets te goed zelfs - eraf halen was nog een klus :-) maar zonder melkfett minder onderwatertuin dan met, dus eraf.

    Inderdaad even navragen bij de haven, lang niet overal zijn ze even enthousiast over “zo'n vette glijbak” (citaat) in de banden. Ik sprak een keer een schipper die sinds hij melkfett gebruikte er in zijn eigen haven niet meer uit kon - daar komt dat citaat ook vandaan. Kan me helaas niet meer herinneren welke haven dat was …

  • richard

    In het verleden ook uierzalf (bij de welkoop) gebruikt in combinatie met een harde epoxy coating. Over het resultaat waren we niet zo heel tevreden, maar het werkte wel een beetje en het is heel goedkoop.

    Voor het opbrengen gebruikten we een blokkwast, daarna even voorzichtig met een verfbrander/fohn na blazen om het mooi glad uit te laten vloeien.

    Bij het hijsen de banden extra borgen dat ze niet van elkaar weg kunnen glijden.

    Succes,

    Richard