Jeanneau Fantasia

  • John

    Beste mensen,

    Ik ga binnenkort een Jeanneau Fantasia bekijken, hebben jullie specifieke tips waar ik op moet letten bij een dergelijk schip. Bouwjaar begin 80er jaren.

    Alvast bedankt voor de raadgevingen!

    Groet

    John

  • Cor

    John

    Ruim en comfortabel interieur. Over het algemeen een goed schip. Minpuntje vind ik de kuip door de lage rugleuning. Bij enkele bouwjaren van Jeanneau uit die tijd vraag niet welke, komt een prenetante geur van het houtwerk af. Dit dringt in alles door, tot in de levensmiddelen en de koffiefilters toe. Dus je ogen en neus open.

    Cor

  • John

    Cor bedankt voor je reaktie, ik zal erop letten.

    Het is een uitvoering met een ophaalbaar zwaard, wat zijn de nadelen hiervan.

    Ligt het schip bv sneller onder helling, is een dergelijke constructie kwetsbaar.

    Verder ik erg benieuwd naar de zeileigenschappen!

    John

  • Cor

    Een goede kennis van mij heeft al meer dan 15 jaar een Fantasia ook met kiel midzwaard. Hij is er erg tevreden over. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Het zal allemaal wat minder zijn dan een diepstekende vaste kiel. Maar je vaargebied wordt veel groter. Nog een paar aandacht punten: Het roer is bij hem al eens afgebroken. Het zwaard gaat omhoog als je op een ondiepte loopt maar het roer niet. Dit gaat via een schuifsysteem met handbediening. Controleer het roerblad goed. De binnenbekleding is van skai met schuimlaag er achter. Deze was bij mijn Jeanneau van 1979 naar een paar jaar totaal vergaan.

    Cor

  • Wally

    aandachtspunten bv, check op delaminatie zwaardkast en dek, osmose (komt veel voor bij oudere jeanneau´s)

  • Mandy

    Wij hebben er ook een aantal bekeken omdat het model ons wel aanspreekt. Ze stonken allemaal! Dat is misschien wel de geur van het hout waar iemand hier boven over spreekt?

    M.

  • john

    Gisteren wezen kijken en was aangenaam verrast, veel ruimte, goed “bootgevoel”(wat ik niet had bij bv een Feeling 28) en geen osmose, delaminatie

    of stank. Mocht er iemand interesse hebben in een Daimio 23, die is vanaf vandaag te koop! thx voor de raadgevingen.

    John

  • Hielke

    Waarschijnlijk het styreen (oplosmiddel gebruikt bij polyester productie)

    typisch voor veel polyester boten. Mandy, je wou toch een boot met afsluitbaar voor- en achteronder?