boot kopen in frankrijk

  • Swil

    Medezeilers,

    Ik overweeg een tweedehands boot te kopen in Frankrijk (HR uit 1972), maar ik wil daar graag een aankoopinspectie/-keuring uit laten voeren onder meer naar de slechte staat van het teakdek etc. Heeft iemand connecties/ervaringen? Liever een contactpersoon in Normandië/Bretagne en iemand die zelfstandig een nette inspectie kan uitvoeren, zodat ik niet weer daar naartoe hoef te reizen. Kosten?? Kan zo iemand ook een inschatting maken van de reële verkoopprijs en reparatiekosten?

    Nog iemand tips wat betreft een boot aanschaffen in het buitenland, en dan met name frankrijk? (VAT/BTW is aantoonbaar betaald)

    Mijn dank

    Swil

  • Sven Heesterman

    Wat heb je er aan je boot in Frankrijk te kopen? Is het de moeite van het gehannes waard? Bij een zeer zeldzame boot of bij een buitenkansje is het misschien de moeite waard.

    Een buitenkansje zou wat mij betreft in dit geval een besparing zijn van laten we zeggen 10000.– op wat een vergelijkbare boot hier kost. En dan bedoel ik nadat alle kosten zijn betaald.

    Verkoopprijs is nu niks over te zeggen, je hebt geen type vermeld.

    Over reparatie van teak kan ik enkel dit zeggen, teak van goede kwaliteit is fout. Met de opbrengsten worden monniken geslagen.

    Oud teak verwijderen is een pokkeklus en dus duur om te laten doen. Ik ben er nu zelf mee bezig en denk uiteidelijk iets van 2 uur per m2 bezig te zijn. Dat is teak gelegt in epoxy, misschien gaat het sneller als het in kit ligt.

    Sven

  • marksvrijheid

    is het prijsverschil echt de moeite van alle gedonder waard? HR uit 72 is die niet wat achterhaald :)

  • BJ

    Achterhaald???? Een HR uit '72 is een Classic…. :)

  • marksvrijheid

    jaja, classic plastic, maar om dat nou in Frankrijk te kopen, inclusief slecht teakdek ….

  • Swil

    Tja… wat je van ver haalt……

    Het scheelt in dit geval wel aanzienlijk (circa €10.000-€15.000) op vergelijkbare boten hier in de buurt. Nu zegt dat uiteraard niet alles, want ik weet niet de exacte staat van de boot; vandaar mijn oproep voor inspecteurs/taxateurs.

    Het gaat inderdaad om een klassieker…

  • sailor

    Niks geen gehannes, gewoon doen als je er een goed gevoel bij hebt.

    BTW verklaring meenemen en omzeilen.

    Groet,

    Sailor

  • Sindbad

    Als het dek al naatje is vraag ik me af hoe de staat van de rest is. Puls de “voordelige aanbieding…”: klinkt of de verkoper er vanaf wil.

    Riekt naar lijken in de kast, die er geheid onderweg uit komen vallen…

    Maar dit is geen antwoord op je vraag. Ik weet geen expert. Maar bedenk weldat de taxatiekosten weer van je voordeel afgaan. En wees bereid bij negatief advies ook inderdaad je terug te trekken. Na alle al gemaakte kosten….

    Pieter

  • marksvrijheid

    ik zou het altijd zelf willen beoordelen, via via moetje maar afwachten hoe berouwbaar iemand is…

  • Fred

    Swil, zelf 4 jaar geleden een boot gekocht in La Rochelle.

    Boot werd op internet aangeboden door een makelaar Blanc Boats in Nantes.

    Dit bleek een uitstekend kontakt te zijn, die ook taxatie, VAT bewijs e.d in overleg regelde. Mocht je nog meer details willen hebben laat het dan even weten.

    Fred