Zeilpakken van Decathlon...ervaringen?

  • Erik en Ella

    We willen zeilpakken aanschaffen voor op volle zee en vandaag zijn we naar Decathlon in Antwerpen geweest om zeilpakken te bekijken. Ons oog viel op de jas Tribord CR 500 en de broek Tribord TR 500. We Natuurlijk weten we dat we dit merk niet mogen vergelijken van de “dure” merken, maar de kleding ziet er zeer degelijk uit. Je krijgt 2 jaar garantie op de kleding en mag bij reclamatie de kleding komen ruilen. Mocht je niet tevreden zijn, krijg je je geld terug. Wie heeft ervaringen met dit pak en/of met de garantie?

  • KptnPlp

    En waarom mag je ze dan niet met dure merken vergelijken?

    Het is primair functionele kleding die niet aan mode onderhevig is (althans, niet zou moeten zijn). De kleding moet dus eerst en vooral geschikt zijn voor het beoogde doel en dat is het enige criterium waar de kleding aan getoetst zou moeten worden. Dus kies niet voor mooie modieuze kleuren maar kies een kleur die ook 's-nachts goed zichbaar is. En voor stevige schouders zodat ze je uit het water kunnen sleuren, etc, etc. Ik ben er van overtuigd dat je bij de dure merken vooral de naam betaalt en natuurlijk hun peperdure reclame campagnes.

    Mij zul je nooit zien in “Helly Hansen” (is wel goed maar veel te duur) of in “Gaastra” (niet functioneel, lekt). Mijn overlevingspak is van een onbekend merk, het is het zelfde pak als de loodsen gebruiken (voor hen is het ontwikkeld). Het is niet mooi maar zeer functioneel en heel betaalbaar.

    Ga bij je keuze af op de keumerken, de materiaal kwaliteit en de kwaliteit van het stiksel of de lijmverbinding van de naden en de (waterdichte) afwerking daarvan. Kijk hoe de afwatering geregeld is (Gaastra –> een nat kruis). Vraag naar referenties, wie gebruikt dat pak nog meer? En laat je vooral nietr gek maken door de reclamecampagnes van de dure merken.

  • BerT

    Op clubracer.be is hier een paar weken geleden een uitgebreide discussie over geweest op het forum aldaar.

  • frank

    mijn gaastra broek lekte niet sneller dan een ander merk…

  • Erik en Ella

    Dan zou ik geen Gaastra willen……. We willen geen lekkende broeken! En BerT we hebben dat gelezen, maar we willen graag eens weten of “gewone” zeilers die geregeld op volle zee komen deze pakken kennen;-)

  • Sindbad

    Ik (gewone zeiler) heb een pak van XM: bevalt zeer goed. Warm, droog, sluit goed af. En niet duur. Als beste prijs/kwaliteit getest door de Waterkampioen een jaar (?) geleden.

    Pieter

  • Henk

    Lekt de Gaastra soms van binnenuit?

    Kan aan de leeftijd en de conditie van de drager liggen.

    KptnPlp schreef:

    > Kijk hoe de afwatering geregeld is (Gaastra –> een nat kruis).