En waarom mag je ze dan niet met dure merken vergelijken?
Het is primair functionele kleding die niet aan mode onderhevig is (althans, niet zou moeten zijn). De kleding moet dus eerst en vooral geschikt zijn voor het beoogde doel en dat is het enige criterium waar de kleding aan getoetst zou moeten worden. Dus kies niet voor mooie modieuze kleuren maar kies een kleur die ook 's-nachts goed zichbaar is. En voor stevige schouders zodat ze je uit het water kunnen sleuren, etc, etc. Ik ben er van overtuigd dat je bij de dure merken vooral de naam betaalt en natuurlijk hun peperdure reclame campagnes.
Mij zul je nooit zien in “Helly Hansen” (is wel goed maar veel te duur) of in “Gaastra” (niet functioneel, lekt). Mijn overlevingspak is van een onbekend merk, het is het zelfde pak als de loodsen gebruiken (voor hen is het ontwikkeld). Het is niet mooi maar zeer functioneel en heel betaalbaar.
Ga bij je keuze af op de keumerken, de materiaal kwaliteit en de kwaliteit van het stiksel of de lijmverbinding van de naden en de (waterdichte) afwerking daarvan. Kijk hoe de afwatering geregeld is (Gaastra –> een nat kruis). Vraag naar referenties, wie gebruikt dat pak nog meer? En laat je vooral nietr gek maken door de reclamecampagnes van de dure merken.