Lekkage mastvoet?

  • RB

    Beste medezeilers,

    Ik heb een lekkage in de kajuit langs de mastvoet.

    Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen, dat er langs de mastvoet of kabel doorvoeren in de mastvoet wat water naar binnen druppelt.

    Nu vraag ik me af of het voldoende is om de plaat waar de mast op staat af te kitten.

    Of moet ik heel de mast laten lichten om de kabel doorvoeren af te kitten?

    Zie de volgende link:

    http://www.zsparsuk.com/z401.htm

    Wie heeft hier een beetje verstand van??

    Vr. gr.

    RB

  • Sven Heesterman

    De meeste kans op resultaat is idd mastvoet verwijderen, kitresten verwijderen en opnieuw op de juiste manier gekit terugplaatsen (is eigen topic waard). Maar als de mast nu nog staat dan is oplappen met kit langs de naden te overwegen. Werkt het niet, dan alsnog in het voorjaar de mast er af en goed doen. Laat je niet verleiden tot het aanbrengen van kit op kit, dat is een teken van aftans onderhoud…

  • marksvrijheid

    kit op kit werk absoluut niet…. de beste manier en daar komt het eigenlijk altijd uiteindelijk op uit is de boel grondig aanpakken, wat je zegt, mast eraf en opnieuw en juist kitten. anders ga je aanrommelen (voor nood kun je shell tixoplast gebruiken, hecht zelfs onder water nog)

  • Kapitein Plop

    Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

    Als ge't nie mir wit dan doe de't mmè kit" zeggen ze in Brabant. .

    “Afpurren” roept men in de bouw.

    Er is maar een goede manier, alles los maken, inspecteren en weer op correcte wijze afmonteren. Als blijkt dat het onder de mastvoet zit kijk dan je polyester eens heel goed na op haarscheuren en overweeg eventueel het te verstevigd met wat extra glasvezel. Staat je maststut onderdeks nog op zijn plaats of, als je die niet hebt, is het spant dat de mast steund soms uitgezak?

    Elektriese doorvoeren hebben een wartel met rubber ring, kijk dat rubber eens na en vervang het eventueel. Desnoods vervang de hele doorvoer wartel. Het kan ook zijn dat je doorvoer connectors hebt, ik vind dat ondingen, ik zou ze meteen vervangen door wartels of door een zwanehals met onderdekse stekkerverbindingen.

    Alles beter dan zo maar wat aanklooien met een kitspuit. Dat is iets wat alleen een volkomen beunhaas doet.