waar stroomt het harder?

  • Cor

    Ik beweer niet anders. Maar voor de duidelijkheid. De stroomsnelheid in de buitenbocht is 10 meter uit de oever door de weerstand van de oever lager dan de hoofdstroom 20-50 meter uit de oever. En hier kun je je voordeel uithalen. Je hoeft dan niet 2 keer over te steken door die hoofstroom wat tijd en afstand kost. Dit ondanks de lagere stroomsnelheid in de binnenbocht.

    Cor

  • peterDL

    het stroomt uiteraard steeds sneller in de buitenbocht

    Bij ons is de schelde ong. 300m breed en heb je aan de binnenkant van de bocht zelfs een wan tij dat we zeggen.

    Hierin kan je stroomopwaarts varend zelfs een stukje de stroom mee hebben bij afgaand water.

    Hier bezinkt uiteraard dan ook het meestromend zand waardoor we hier erg ondiepe platen of slikken krijgen.

    Dit is trouwens ook het geval bij het nauw van Bath waar de shelde wel erg breed is.

  • Kaptein iglo

    Conclusie: Per definitie niet zo maar aan te nemen dat het op ondiep of diep water harder of minder hard stroomt? E.e.a. afhankelijk van meerdere omstandigheden ?

  • andre

    per definitie neem ik aan dat de stroomatlas in de buurt van de waarheid zit :)

  • watzdroomvilozoov

    De stoomsnelheid wordt bepaald door nogal wat parameters en hang zeker niet af van 1 geografisch kenmerk.

    De hoogste snelheid die mij bijstaat is in de hoofdgeulen die direct aftakken van de zeegaten, zoals de Westmeep onder Terschelling, Molengat onder Ameland en dergelijke.

  • watzdroomvilozoov

    Midden in de Texelstroom valt wel mee, in de geulen die daar op aansluiten, zoals Scheurrak en Vischjagersgaatje stroomt het veel harder.

  • peterDL

    ik denk wel dat we er mogen van uit gaan dat we de grootste stroom mogen verwachten in de grootste diepten daar de stroom op deze plaatsen het meeste slib wegspoelt om vervolgens het slib af te zetten (laten bezinken) op de plaatsen waar we minder stroom hebben?