Gezeild

  • Nienke

    Ik heb gezeild vandaag! :)

  • richard

    Dat is mooi,

    Mijn boot staat op de kant, maar de afgelopen dagen heb ik daar een paar keer heel veel spijt van gehad. Waarschijnlijk laat ik hem het volgend jaar gewoon in de haven liggen.

  • marksvrijheid

    gefeliciteerd!, wordt wat als we dit allemaal gaan melden ;)

  • Sindbad

    Hopelijk was er niks aan en vroren je handen eraf :(

    intussen zit ik thuis (…) wat te klussen; ben jullie olie-aftapsysteem van de fuga aan het namaken.

    Groet

    Pieter

  • Nienke

    Die olie aftap moet ik ook nog maken op mijn huidige boot, alleen heb ik niet zoveel ruimte eronder. Moet nog ff nagaan of het zin heeft, er zit nu een pomp op bevestigd, als dat goed werkt dan houd ik die aan.

    Het is misschien nog wel voor de keerkoppelingolie een optie.

    Lukt het trouwens met die bout?

  • Paulus

    Heb ik iets gemist, zeerover? Ik heb nu zo'n losse vacuumpomp van 4 tientjes. Olie-aftappen is een kwestie van even fietspompen voor het vacuum, slang in de peilstok-opening, een diepe Eucalypta-achtige zucht en m'n carter is leeg….

    Is jouw oplossing nou echt handiger dan dat?

  • Sindbad

    Als je er al een pompje voor hebt lijkt me dat pure luxe….

    Heb net vandaag spullen ervoor gekocht; 3/4 inch slang kan 90 bar hebben (jawel), allerlei sokken, kniestukken en slangnippels en ringen om de boel goed vast te zetten. (Allemaal tamelijk ruim aan de maat doordat ik zo'n dikke carterplug heb (26 mm)).

    En verder een driewegkraan voor op de membraanpomp, zodat ik hem ook voor het bilgeputje onder de motor kan gebruiken. En ja, kapitein Iglo, ik zal uitkijken; de driewegkraan zet ik met een tiewrap vast zodat de pomp normaal gesproken alleen bilgewater pompt. De pomp met kraan (aan slang die in lus ligt) bevestig ik hoger dan het carter, zodat de kans op problemen minimaal is.

    En Paulus: olie aftappen via peilstok kan niet bij mij; ook het dunste slangetje paste niet door de peilstokopening. Heb dus zo'n plastic slangetje zitten bijschuren zodat-ie er net in paste, maar ik heb sterk het gevoel dat 1/4 van de olie (en met de vieze troep dus) onderin blijft zitten. Wat een kl*teklus.

    Die firma (Euronorm Technopoint) is wel geweldig; een grote hal met een balie, en allemaal stellingen en bakjes met de gekste dingen. Gereedschap bijvoorbeeld waarvan ik niet wist dat het bestond, en dat ik nu dus wel moet hebben. En ik ben bijna jarig ook nog…..

  • marksvrijheid

    en ga je dat ook allemaal in je boot meenemen voor het geval er toch iets niet helemaal goed gaat? maarrr je moet wel de winter en een zomer door en weer een winter voordat je te water gaat, is best lang :) de 20ste ga ik weer een wedstrijdje doen, heb Fred ook gevraagd, kan nog best gezellig worden toch?

  • Nienke

    Voor alle geinteresseerden heb ik de tip voor het aftappen van motorolie op mijn hyves blog geplaatst. Aangezien www.sailingfuga.nl sinds dit vorig jaar uit de lucht is.

    http://nina-girl.hyves.nl/blog/8219125/Aftappen_van_motorolie/qnqR/?pageid=7V782LUV86CKK4084