KRNM en giften

  • Sandra

    Ik ben het volkomen eens met Willem. Eerst even een stukje van de KNRM website ter informatie:

    “De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij verricht een overheidstaak, maar doet dit als zelfstandig opererende, ongesubsidieerde organisatie. Die zelfstandigheid is belangrijk om de kwaliteit van het reddingwerk ook in de toekomst veilig te stellen. De KNRM heeft als stelregel dat bij reddingwerk alleen ‘het beste’ goed genoeg is. Dit criterium wordt aan het materieel gesteld, maar ook aan de redders, die dit werk voor het overgrote deel vrijwillig (onbetaald) uitvoeren. De KNRM is voor haar inkomsten afhankelijk van donateurs en gulle (eenmalige) gevers.”

    De KNRM voert dus een zeer belangrijke taak uit, waarvan het eigenlijk vreemd is dat dit niet door de overheid gesubsidieerd wordt. Het is ook niet vergelijken met een ANWB wegenwacht, want gewone autopech levert vaak geen levensgevaarlijke situaties op. De KNRM biedt echter ook veel hulp bij gevallen waar er wél levens op het spel staan. Vergelijk het daarom met bijvoorbeeld de brandweer. Zonder kun je niet.

    De KNRM is dus afhankelijke van giften voor haar bestaan. Zeg nu niet dat ze rijk genoeg zijn. En zelfs al zouden ze nu voldoende geld hebben, dat geld wordt uitgegeven aan materiaal en de beroepsschippers etc. en moet dus worden aangevuld. En natuurlijk geven ze geld uit aan fondsenwerving, maar daar krijgen ze ook veel meer voor terug. Begrijp wel dat reclame nodig is om giften te krijgen! Zie hieronder een overzicht van inkomsten en uitgaven. Naar mijn mening helemaal geen geldverkwisting en het laat duidelijk zien hoe veel geld en dus giften er nodig zijn voor hun voorbestaan.

    "Inkomsten en uitgaven:

    € 7.386.000,- Exploitatie van reddingstations en materieel

    € 2.309.000,- Bestedingen aan nieuwbouw en modificatie van reddingboten

    € 1.603.000,- Beroepsredders en vrijwilligers

    € 176.000,- Radio Medische Dienst

    € 169.000,- Preventie en voorlichting

    € 7.342.000,- Baten eigen fondsenwerving

    € 992.000,- Kosten eigen fondsenwerving

    € 195.000,- Incidentele subsidies overheden en anderen

    € 423.000,- Overige baten en lasten

    € 6.151.000,- Resultaat beleggingen (rendement 6,6%)"

    Elke zeiler wil graag een beroep op de KNRM doen, mocht hij ooit in nood komen. Ik sluit me daarom aan bij Willem dat het eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn dat je hen steunt door bijvoorbeeld Redder aan Wal te worden.

  • Fred

    Hoezeer ik overtuigd ben van het nut van de vrijwillige knrm staat hiernaast “Geen promotionele berichten.” Helma?

  • Sandra

    sorry voor het verkeerd posten. dit was eigenlijk een reactie op de discussie KRNM. Ik ben zelf niet van de KRNM maar kijk met een warm hart naar hun organisatie en steun hen zeker. Wat je verder met Helma bedoelt weet ik niet. Maar wat mij betreft kan deze discussielijn verwijderd worden, aangezien ik hem ook al bij de goede discussielijn hebt gepost. Sorry voor het ongemak…

  • Sindbad

    Helma is de “baas” hier op het forum, zie smoelenboek > de mevrouw onder de douche.

    Wat betreft de “redders aan wal”, ik ga mezelf niet weer herhalen, maar wel een vraag: wie van ons/jullie hier is nog GEEN redder aan wal?

  • Paulus

    Redder aan de wal? Tuurlijk. En dan nog is het een hele sport ervoor te zorgen dat ik ze nooit nodig heb. Daarom trek ik bij hobbels in de zeebodem de kiel op en zorg voor watervrije diesel. Scheelt stukken!

  • Sindbad

    Paulus schreef:

    >

    > Redder aan de wal? Tuurlijk. En dan nog is het een hele sport

    > ervoor te zorgen dat ik ze nooit nodig heb. Daarom trek ik

    > bij hobbels in de zeebodem de kiel op en zorg voor watervrije

    > diesel. Scheelt stukken!

    Ik heb ze een keer van dichtbij mee mogen maken :o ; vastgelopen naast de vaargeul bij Ameland, aan lagerwal, niet ver van de reddingbootligplaats. De heren zaten net achter de spaghetti en zagen ons rommelen en “kwamen even langs”….

  • Sven Heesterman

    Lees ik goed, meer dan zes miljoen als resultaat van een rendement van 6,6% op beleggingen???

    Als dat zo is dan moeten ze zich gaan schamen en moet iedereen stoppen met geven!

  • richard

    Sven Heesterman schreef:

    >

    > Lees ik goed, meer dan zes miljoen als resultaat van een

    > rendement van 6,6% op beleggingen???

    > Als dat zo is dan moeten ze zich gaan schamen en moet

    > iedereen stoppen met geven!

    Dan hebben ze meer dan 93 miljoen aan beleggingen uitstaan. Als ik de uitgaven en inkomsten van Sandra goed bekijk is het batig saldo 1,4 miljoen, dat zou net de inflatie kunnen compenseren.

    Als iedereen zou stoppen met geven kan de KNRM na 12 jaar haar reddingswerkzaamheden staken.

  • marksvrijheid

    hee daar heb ik geloof ik nog leuke plaatjes van :)

  • Kaptein iglo

    Sindbad, Daar kan ik wel duidelijkheid ver verschaffen, Ik ben geen redder aan de wal en heb ook niet het voornemen om dat op korte termijn te worden. Wel staat er op de bar in ons clubhuis zo`n collectebootje en daar gaat regelmatig wat klein geld in. Ondanks dat ik geen redder aan de wal ben zeil ook ik vrolijk op zee rond en reken er op dat als er iets gebeurt de reddingsmij. mij komt redden. En dat geldt voor alle landen die we in de vakantie aan doen. Moeten we daar dan ook redder aan de wal worden? Laat het commentaar maar komen…

    Dat is het probleem met al die charitatieve instellingen. Het is toch bezopen dat het KWF, de hartstichting, de nierstichting brandwondenstichting enz enz onderzoeken en misschien wel behandelingen betalen welke m.i. eigenlijk door een regering van een onmetelijk rijk, hoog ontwikkeld en beschaafd land zonder meer gefinancierd zouden moeten worden? Blijkbaar is er voor gekozen om op deze, overigens charmante wijze te werken. Maar het levert ook meteen een paar problemen op. Wil je de beste mensen in je stichting dan betaal je daar meteen ook bakken met geld voor. En dan is het land weer te klein want dan roepen die collectebussenjongens wij gaan geen geld ophalen voor het topsalaris van onze voorzitter (Ik meen de hartstichting enige tijd geleden). In ieder geval wordt er altijd ingespeeld op het sentiment en daar hou ik niet zo van. En meteen dan maar ter verdediging, ik draag heus wel mijn steentje bij bij aan heel goede zaken en iedereen die met een collectebus bij ons aan de deur komt namens dergelijke clubs krijgen hier minstens 5 Euro mee. Groet. K.I.