Zelf windgenerator in elkaar knutselen

  • Fred

    Toch moet het niet zo heel moeilijk zijn als je gebruikmaakt van de automatische transmissie van model-helikopters, die zo'n satellietsysteem gebruiken voor de aandrijving vd hoofdrotor.

    Trouwens, waarom zou je ook niet de (kleine) rotorbladen van zo'n model-helikopter kunnen gebruiken, meteen maar met aandrijfas en overbrenging?

  • Sindbad

    Fred schreef:

    >

    > Toch moet het niet zo heel moeilijk zijn als je gebruikmaakt

    > van de automatische transmissie van model-helikopters, die

    > zo'n satellietsysteem gebruiken voor de aandrijving vd

    > hoofdrotor.

    > Trouwens, waarom zou je ook niet de (kleine) rotorbladen van

    > zo'n model-helikopter kunnen gebruiken, meteen maar met

    > aandrijfas en overbrenging?

    Zou wel jammer zijn van het vermogensverlies door zo'n transmissie. Denk je echt dat zo'n dynamo die axiale druk niet aankan?

    Leuk idee trouwens, die rotorbladen gemaakt van PVC-pijp.

  • Fred

    Het ging erom dat ook bij weinig wind de rotor voldoende snel rond zou draaien. Je zoekt dan dus naar een soort automatische transmissie, een oude variomatic op miniatuurformaat. Niet?

  • raptor

    Een wisselspanningdynamo uit een auto is het gunstigst omdat die bij laag toerental al laadstroom geeft. Uitgaande dat je met vaste bladen werkt op de rotor zal het toerental van de rotor sterk wisselen met de windkracht. FF klein sommetjje gemaakt maar voor een autodynamo heb je al snel een molen nodig met een diameter van 1,5-1,8 meter om die aan te drijven.

    Pieter

  • richard

    Sindbad schreef:

    >

    > Denk je echt dat zo'n dynamo die axiale druk niet aankan?

    Voor een kleine autodynamo heb je een rotor van zo'n 1,80 m diameter nodig. De winddruk op de rotor is gelijk aan de winddruk op een cirkelvormige plaat met vergelijkbare diameter. Het oppervlak van de rotorbladen zelf speelt hierin bijna geen rol.

    Bij een beetje stevige wind is de druk op het denkbeeldige plaat aanzienlijk en deze zal door de lagers van de dynamo moeten worden opgevangen. Ook heb je de nodige trillingen in je wieken. De lagers van een autodynamo zijn hier niet op berekend.

  • richard

    raptor schreef:

    >

    > Een wisselspanningdynamo uit een auto is het gunstigst omdat

    > die bij laag toerental al laadstroom geeft.

    Ja, dat geldt bij de aandrijving door een motor, die geeft ook bij lage toerentallen voldoende vermogen de dynamo te laten draaien. De laadenergie moet ergens vandaan komen, en bij lage windsnelheden zit die nog niet in de lucht.

    In een windmolen past de karakteristiek van een gelijkstroomdynamo veel beter bij de karakteristiek van de molen. Lage windenergie beschikbaar geeft een lage laadstroom veel windenergie beschikbaar geeft een hoge laadstroom.

    Bovendien moet je bij een wisselstroomdynamo je veldwikkelingen bekrachtigen. Hiervoor zl je een schakeling moeten bedenken die de veldstroom afschakeld zodra de wind wegvalt en weer bekrachtigd zodra het weer gaat waaien, anders zit je snel met een lege accu bij windstil weer.

  • Loek v Zon

    Met school moeten wij zelf een wind turbinen maken.

    Dat moeten wij in 7 weken klaar hebben en elke week kunnen we er 8 uur aan werken.

    Ik denk dat het wel te doen is alleen ben al een tijdje opzoek naar een goede dynamo!

    En hetliefste eentje die daar voor is gemaakt.

    Dus ik had de vraag of iemand weet waar je die kunt bestellen en mischien 2e hands kunt krijgen?

    Alvast bedankt namens mij en me klas.

  • Olaf

    Geachte , ik heb generatoren liggen voor de bouw van huishoudelijke windmolens , vanaf 300 watt tot 8000 Watt, u kan me ook bereiken via www.uniwerf.com . Vriendelijke groeten . Olaf

  • Leo Boom

    Een 10 jaar geleden heb ik een windmolen gebouwd.

    Het grootste probleem was dat de rotor +- hetzelfde vermogen bij een diverse windsnelheden (of toerentallen rotor) moet leveren als de dynamo bij dit toerental vraagt.

    M.a.w. staat de fiets in de goede versnelling bij all windsnelheden.

    Mijn molen had een diameter van 2,2 ml en gaf nog niet het vermogen van een molentje met een diameter van 60 cm. welke je zo in de handel kunt kopen.

    Er zijn diverse tijdschriften en boeken over geschreven , maar ik ben er bijna zeker van dat je geen redelijk resultaat krijgt met bij elkaar gevonden spullen.