Zelf windgenerator in elkaar knutselen

  • Fred

    Ik zit te denken of het mogelijk is zelf een windgenerator in elkaar te knutselen. Moet in principe toch niet zo heel moeilijk zijn? Een hoop spullen kun je zo bij een modelbouwwinkel kopen en misschien zijn er zelfs wel bouwpakketten te koop (heb ze alleen nog niet gevonden)?

    Is er iemand die al zelf zo'n ding heeft gebouwd en zijn er tips? Kun je bijvoorbeeld ongestraft de output door dezelfde spanningsregelaar van het zonnepaneel laten verwerken?

    Ik hou me van harte aanbevolen.

    Fred

  • Sven Heesterman

    Op zich kan je denk ik een heel eind komen. Ik vermoed dat het voornaamste punt om er een te kopen in plaats van zelf te maken om efficiency draait.

    Waarschijnlijk zal het heel veel tijd zal kosten om goede bladen te maken die net zo veel energie uit hetzelfde briesje halen als wat er te koop is.

  • Sindbad

    Ik herinner me een tijdschrift oid (Onkruid? De Kleine Aarde?) waarin dit ook beschreven werd; weliswaar niet voor op een boot dan. Als basis werd een gewone autodynamo van de sloop gebruikt, vaan eraan, bladen monteren op de poelie, en klaar! Toch?

  • Fred

    Kijk, zoiets bedoel ik. Goed waterdicht maken, en hoppa. Maar ja, dan lees ik in ene op de websites van de leveranciers van die spookverhalen rond uitgangsspanning en berekening verhouding benodigde stroom en geleverde stroom en meer van dat elektrodynamische jargon en dan zakt de moed alweer in mijn zeiknatte schoenen. Hardware in elkaar schroeven kan ik nog wel, maar nu nog met de juiste spullen.

  • BJ

    Ik vraag me af of je met een paar bladen op een autodynamo het benodigde toerental kan halen. Volgens mij gebruiken de kleine windmolens gelijkstroomdynamo's…. of toch niet???

  • Fred

    Er zullen toch ook wel kleine gelijkstroomdynamo's zijn?

  • Mark

    Google maar eens wat rond op bv “homemade wind generator”.

    Er is genoeg info te vinden.

    Zo ook bv http://www.poormansguides.com/index3.htm

    Volgens mij zijn de bladen direct op de dynamo gemonteerd als ik het zo zie.

    Gr. Mark

  • cheneratervilozoov

    Een wisselstroomdynamo van een auto is altijd gekoppeld aan een gelijkrichtbrug en spanningsregelaar (ingebouwd) en veel efficienter dan de oude gelijkstoomdynamo's.

    Over de laatste kan verder gezwegen worden, zijn onbruikbaar, als ze uberhaupt nog te vinden zijn.

  • richard

    Zo'n 15 jaar geleden heb ik ooit een molentje met een diameter van 1,80 m gebouwd maar het fabriceren van een paar goede uitgebalanceerde bladen is nog het moeilijkste klusje. De doorsnede van het blad is een vleugelprofiel en bovendien getordeerd zodat de hoek waarbij de langsstromende wind invalt bij ieder deel van het blad gelijk is.

    Wil je de bladen direkt op de as van de dynamo zetten zul je de bladen smal moeten maken om voldoende toeren te krijgen. Dit heeft weer tot gevolg dat de windmolen slecht ‘ zelfstartend’ is. Bij direkte montage moet het lager de axiale kracht die de bladen opwekken ook kunnen opvangen, een gewone autodynamo kan dit niet. Iets bredere bladen met een of andere overbrenging is daarom wel aan te bevelen.

    Een gelijkstroomdynamo is voor een windmolen het meest optimaal, het rendement is misschien wat minder maar de eigenschappen van een gelijkstroomdynamo passen beter bij de eigenschappen van een windmolen.

  • Ronald

    Ik heb net er gekocht, en het lijkt verschrikkelijk moeilijk na te maken.

    Als je er tegen blaast, dan draait het geheel al en levert het al spanning. Je moet er vanuit gaan dat je niet altijd windkracht 6 hebt, en dat 3 tot 4 meer gangbaar is.

    Dan levert een echte windmolen toch nog 5 tot 6 ampere.

    Succes met knutselen.

    Ronald