MMP,
Ik weet niet waar het grote verschil in prijs vandaan komt, maar misschien vanwege het feit dat Bavaria een ver doorgevoerde mate van ge-automatiseerde productie heeft, en omdat in bijna alle modellen dezelfde tafels / deuren / keuken / natte cel etc. worden gebruikt. Ook wordt al het houtwerk op precies dezelfde maten gezaagd met een aardige fout marge voor het inbouwen. Met andere woorden, het gezaagde hout past altijd in de binnenschaal van de romp, en er wordt dan ook heel wat meer kit gebruikt voor het afwerken van de ontstane kieren.
Als je hier niet zoveel omgeeft is het veel waar voor je geld.
Ik merk wel dat de boten tegenwoordig toch wel kleinere lieren en lichtere verstaging gebruiken, en dat het polyester werk lichter is geworden in vergelijking met mijn Bavaria uit 2001.
Maar voor het vaargebied wat je aangeeft is het prima. Ik weet dat het ook goed kan spoken op onze wateren, maar je bent nooit meer dan een halve dag verwijderd van een vluchthaven en de weersberichten zijn over het algemeen vrij accuraat voor minstens 1 dag. (Meer als 3 dagen vooruit is tegenwoordig niet meer te voorspellen lijkt wel)
Verder; De boten zeilen goed en over het algemeen snel. Ik zou wel voor een beter zeilen pakket gaan als de standaard Elvstrom zeilen want die zijn van matige kwaliteit. Ik heb de standaard zeilen vervangen voor North Soft Norlam, waarbij ik het genua oppervlak verkleint heb en het grootzeil oppervlak iets vergroot. Verder het achterlijk van de Genua een stuk langer zodat het druk punt een stuk lager ligt. Ook nog eens een klapschroef geinstalleerd en de boot vaart nu heel goed. Laatst nog vanuit Vlieland naar Den helder met een goede bakstag bries planerend met 10.4 Kn over de grond (12.1 Kn door het water) naar Den Helder geknald.
Wat ik wel mis op mijn Bavaria 34 is wat uitgebreidere trim mogelijkheden en het feit dat de grootschoot bediening niet binnen handbereik van de stuurman zit. Maar dit is tegenwoordig gemeen goed geworden op de meeste cruisers. Verder zit mij het stuurwiel wel eens in de weg en denk ik dat je op een 31 voeter (en ook mijn 34 voeter) beter kan sturen met een helmstok vanwege de ruimte. Jammer dat dit geen optie is bij Bavaria.
Bavaria is zeker geen miskoop, tis alleen jammer dat ieder probleem wat bekend wordt, word uitgelicht tot bovenmodale proporties en met veel plezier gespuid onder die “andere” zeilers. Elk schip, van hand gemaakt tot fabrieks boot heeft problemen. Kijk eens naar een gerenommeerd hand gemaakt schip als Victoire bijvoorbeeld. Regelmatig komen er problemen voor zoals doorzakkend dek , lekkende roerkoningen enz. Hoor je nooit wat over.
Zoals je wellicht uit mijn reactie leest ben ik over het algemeen, samen met vrouw en 2 dochters van 7 en 4 tevreden met ons biertje en, het belangrijkste, we hebben de grootste lol.
Groeten en succes met je keuze.