schiemannen

  • mark den boer

    Als je schrijft dat een oud wijf niet blijft zitten, heb je het dan wel begrepen??? Een oud wijf (M/V) blijft juist veel te goed zitten, die krijg je niet meer los…

    Overigens is Steenbergen in het Gelderse Gorssel het adres voor alle soorten van natuurlijk touw. Rechtstreeks bij de producent kopen is gewoon het goedkoopst en bovendien heeft deze man een prachtige touwslagerij annex museum waar je alles en dan ook alles kunt zien van wat je met touw kunt doen.

    Overigens laatst nog een paar paalsteken gelegd in een massieve staaf staal van rond 10 mm dik.

    of:

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-7T3XIS7T.jpg

  • free bird

    Da's prima. Moet er niet aan denken recht in je kloten te worden schoten.

  • Sindbad

    mark den boer schreef:

    >

    > Als je schrijft dat een oud wijf niet blijft zitten, heb je

    > het dan wel begrepen??? Een oud wijf (M/V) blijft juist veel

    > te goed zitten, die krijg je niet meer los…

    >

    > Overigens is Steenbergen in het Gelderse Gorssel het adres

    > voor alle soorten van natuurlijk touw. Rechtstreeks bij de

    > producent kopen is gewoon het goedkoopst en bovendien heeft

    > deze man een prachtige touwslagerij annex museum waar je

    > alles en dan ook alles kunt zien van wat je met touw kunt doen.

    >

    > Overigens laatst nog een paar paalsteken gelegd in een

    > massieve staaf staal van rond 10 mm dik.

    >

    >

    >

    > of:

    > http://www.mijnalbum.nl/Foto-7T3XIS7T.jpg

    Zozo…. met de blote handen?

    Die tip van Gorssel van je die ga ik eens uitzoeken, is bij mij om de hoek. Wist ik niet….

    Groet

    Pieter

  • G. Rapjas

    Mark Schreef: "Overigens laatst nog een paar paalsteken gelegd in een

    massieve staaf staal van rond 10 mm dik."

    Als je dat kunt ben je een echte “Schie-kerel”

  • Kapitein Plop

    Een allemansend ? Daar veeg je je gat mee af.

  • Martijn

    Ja, dat klopt.Een allemansend is een stuk touw met daaraan een kwast.(uitgerafelde uiteinde van het touw) Het werd vroeger gebruikt op boten ,meestal op het achterdek, met als doel persoonlijke hygiëne.

    Na het poepen gebruikte men het allemansend om de billen schoon te vegen waarna het allemansend weer terug in zee werd gegooid.Dit sleepte dan achter de boot aan en spoelde dan weer schoon. Het andere gedeelte van het touw zat vast aan de reling.

    Dus niet een stuk touw aan de klepel van de scheepsklok. Zou iedereen gelijk horen dat je je reet had afgeveegd

  • G. Rapjurk

    Dat verhaal van die allemansend doet me toch heel anders aankijken tegen het “ edele ambacht” van het schiemensen.

    Maar beste Jannen (Kruithof en Vlotman) Op het internet zijn tal van sites te vinden met de mooiste knopen. Of ga eens snuffelen in de bieb. Boeken te over.

    Ik hoop trouwens dat het snel beter weer wordt, dan gaan we weer varen met z'n allen. En dan kunnen de heren Olbroek en Rapjas zich weer met hun boten bezig gaan houden in plaats van al die flauwiteiten op internet zetten. Meligheid ten top.

    Ahoy !

  • Martijn

    Wat ik vergat;

    dat stukje touw aan de klepel van een klok wordt gemaakt met een “Spaanse takeling” Deze dient eigenlijk om een tamp voor uitrafelen te behoeden. Wat hier ook voor gebruikt wordt is een werplijnknoop (ook wel genoemd een apenvuistje of Monkeyfist) je weet wel zo'n leuk geknoopt balletje aan het einde van het touw.

    Deze wijsheid heb ik even gehaald uit mijn hele dikke bijbel (830 pagina's)

    “de zeilsport” van H.C.A.Kampen en in 1968 herschreven door ir.J.Loeff. Werkelijk een pracht om in je bezit te hebben

  • peter

    dat is id knap, grapjas.

  • Klopper

    Meneer bedoeld en kleine Turkse knoop met uw welnemen

    Martijn schreef:

    >

    > Wat ik vergat;

    > dat stukje touw aan de klepel van een klok wordt gemaakt met

    > een “Spaanse takeling” Deze dient eigenlijk om een tamp voor

    > uitrafelen te behoeden. Wat hier ook voor gebruikt wordt is

    > een werplijnknoop (ook wel genoemd een apenvuistje of

    > Monkeyfist) je weet wel zo'n leuk geknoopt balletje aan het

    > einde van het touw.

    > Deze wijsheid heb ik even gehaald uit mijn hele dikke bijbel

    > (830 pagina's)

    > “de zeilsport” van H.C.A.Kampen en in 1968 herschreven door

    > ir.J.Loeff. Werkelijk een pracht om in je bezit te hebben