Vaak lees je het vervangen van de vaste schroef voor een klapschroef/vaanstandschroef een snelheidswinst oplevert van 0,5 tot 1 knoop.
Ik heb metingen uitgevoerd, waarbij ik varend op de motor, op een windstille dag, een (stilstaande) tweeblads 15*12 schroef, door het water meesleurde. Zonder iets te veranderen aan de motortoeren, haalde ik de schroef uit het water en kon toen het snelheidsverschil waarnemen. Bij ca. 4,5 knoop snelheid was het verschil ongeveer 0,2 knoop. Dit is dus het verschil tussen wel of geen schroef. In de praktijk zal de klapschoef/vaanstandschroef nog wel iets weerstand geven, waardoor de snelheidswinst iets kleiner wordt.
Een andere mogelijkheid om het effect te bepalen is te kijken naar de SW waarden voor schepen met vaste en met beweegbare schroeven. Een beweegbare schroef t.o.v een vaste schroef wordt met 2 punten “gestraft”. Bij een SW waarde van 100 is dit dus 2%. Dit zou wijzen op een snelheidsverschil van 0,1 a 0,15 knoop (bij snelheden van 5 a 7 knopen).
Ook deze methode geeft aan dat het snelheidsverschil kleiner is dan wat meestal wordt beweerd.
Zeiler.