inbouwen boiler

  • hans

    Vandaag bezig geweest met inbouwen van een boiler. Hoe sluit ik die aan op de motor? liefst met tekening

    motor is een Yanmar 3YM30

  • Sindbad

    Is het wel een scheepsboiler?

    Er zouden tekeningen bij moeten zijn lijkt me; je zou toch het koelwater (deels) via de boiler moeten leiden.

    Maar ik neem aan dat je dat zelf ook al bedacht had.

  • Bontekoe

    De retourleiding onderbreken (de warmste leiding) en naar de boiler en weer terug voeren.

    Gebruik speciale radiatorslang en zeker geen tuinslang of zo. Radiator slang is in verschillenmdfe diameters en vormen te koop bij elke automaterialenhandel.

    Buig de slang niet in scherpe bochten maar koop liever een stuk slang die in met een scherpe er in bocht gemaakt is.

    Gebruik de voor het doel bestemde koppelstukken en slangklemmen..

    Zorg er voor dat de leidingen vlak liggen zodat lucht makkelijk kan ontsnappen naar het hoogste punt.

    Gebruik eventueel haakse slangen om de leidingen vlak te houden.

    En als het echt niet anders kan, monteer dan tenminste een ontluchtingskraantje op het hoogste punt. (T-stukje met een deels afgevijlde bout werkt prima).

    Goed ontluchten en de leidingen zo vast zetten dat ze wel iets kunnen bewegen (trillen) maar dat er nooit luchtbellen vast kunnen blijven zitten.

    Luchtbellen kunnen de doorstroming van de koelvloeistof verhinderen. De motor kan dan heet worden.

    Daarom zijn goede ontluchtingsmogelijkheden erg belangrijk.

    Neem voor alle zekerheid een reserve fles koelvloeistof mee op je eerste reis na dat de boiler gemonteerd is.

    Dan kun je meteen en varend bijvullen mocht er toch nog lucht uit het systeem komen.

    (Het is zo-ie-zo een goed idee om reserve koelvloeistof aan boord te hebben IMHO).

  • Kaptein Iglo

    IK verwacht dat de aansluitmogelijkheden al op je motor zitten, bij 3YM30 is dat zeker het geval. Zorg er voor dat je eenvoudig bij de “reset-knop” van de boiler kan komen. Die ga je zeker een paar keer nodig hebben. Zorg er ook voor dat je afsluitertjes monteert kort nabij de motor zodat igv een probleem de motor en de boiler weer snel gesepareerd kunnen worden. Succes en gegroet K.I.