Repeater problemen

  • Beus

    Afgelopen weekend mijn repeater vanuit de kuip verplaatst naar de mast. Nieuwe kabels getrokken maar op het scherm verschijnen nu alleen maar streepjes in plaats van de diepte en de snelheid.

    Iemand een idee wat het probleem en vooral de oplossing zou kunnen zijn?

    Alvast bedankt voor zinvolle reacties

    Henk

  • BJ

    Misschien een goed idee om even te melden om welk merk en type het gaat?

  • Gibsea116

    Beste Henk,

    Feit dat je wel streepjes ziet is positief, repeater heeft stroom. De streepjes geven aan dat het signaal niet binnenkomt. Mogelijk draadbreuk of sluiting door beschadigde mantel. Signaaldraden verkeerd aangesloten? Draden te lang? Diameter te klein? Bij NMEA moet je er rekening mee houden dat NMEA uit van het ene apparaat aangesloten wordt op NMEA in van het andere. Als je het trouwens over repeater hebt, dan ga ik er vanuit dat de transducers op een ander apparaat zijn aangesloten en dat je alleen het signaal doorlust. Krijg je op het andere apparaat wel waardes te zien?

  • Beus

    Ja de logmeter in de kajuit geeft wel de diepte en snelheid weer. Vanuit deze meter gaat er draad naar de repeater bij de mast en die geeft enkel streepjes

  • Gibsea116

    OK. In mijn beleving zijn er dan 2 opties. De eerste heb ik al aangegeven, beschadigde datakabel. Dit kun je checken door een losse datakabel van de kajuitmeter naar de mastmeter te trekken, gewoon buiten alles om, niet netjes wegwerken. Andere mogelijkheid is dat de meter bij de mast ingesteld moet worden als repeater. Dit is zeker het geval als hier ook aansluitmogelijkheden voor de transducers aanwezig zijn. Als die er zijn, en de meter staat niet ingesteld als repeater, dan verwacht de meter het signaal van een transducer en niet via de datakabel. Om hier wat over te zeggen, hoe dit in te stellen, is afhankelijk van merk en type. Hieronder de procedure voor Raymarine ST-60, handboek is te vinden op: http://www.raymarine.nl/view/?id=1964&collectionid=13&col=3457

    To start Intermediate calibration, hold down the depth and speed keys

    for approximately 4 seconds (see Intermediate calibration flow chart).

    To set the instrument status:

    1. Press the depth key to select the Instrument status screen.

    2. Press the trip and reset keys simultaneously to enter the depth adjust

    mode, then press either trip or reset to set the required status, i.e.

    either YES (for master operation) or NO (for repeater operation).

    Note: You must not allocate more than one master depth instrument in

    any system.

    3. Press the trip and reset keys simultaneously again, to leave the adjust

    mode.

    Succes.